مهاجرت به کشور سوئد

پناهندگی در سوئد

پناهندگی در سوئد

سالانه افراد بسیاری از میان روش های مختلف ورود به کشور سوئد، راه پناهندگی در سوئد را مورد نظر قرار داده و تمایل به اقدام از این طریق دارند. از میان طرق اخذ اقامت سوئد نظیر تحصیل، کار، ثبت شرکت، سرمایه گذاری و سایر انتخاب روش پناهندگی گزینه مناسبی نمی باشد و با دشواری هایی برای متقاضیان همراه خواهد بود. بر اساس قوانینی که در کشور سوئد اجرایی می باشد افرادی که بر اساس تغییر مذهب، گرایشات جنسی، ملیت، تعلق به گروه خاص، شرایط سیاسی، مسائل نژاد پرستانه و غیره مورد آزار و اذیت واقع می شوند می توانند از حقوق مربوط به پناهندگی در سوئد بهره مند گردند. در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خدماتی در باب پروه پناهندگی صورت نمی گیرد.

مهاجرت به سوئد

در پروسه زمانی که در خصوص درخواست پناهندگی متقاضی تصمیم گیری انجام می گیرد، واحد پذیرش اداره مهاجرت سوئد در خصوص مسائل اقامتی، مسکن، امور مالی و سایر به متقاضی کمک می نماید و در صورتی که متقاضی در خصوص رای صادر شده برای وی سوالی داشته باشد می تواند از طریق این واحد اطلاعات لازم را کسب نماید. علاوه بر این واحد پذیرش برای اطلاع متقاضیان از موارد مربوط به سکونت، مراقبت های بهداشتی و پزشکی، امور مالی، قوانین مربوطه و سایر نشست گروهی برگزار نموده و آگاهی لازم را به پناهجویان ارائه می نماید.

تمامی درخواست های پناهجویان در کشور سوئد به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد و ممکن است زمان بررسی و اعلام رای برای هر فرد متفاوت باشد. پناهجو در مسکنی که اداره مهاجرت برای فرد تایین نموده ساکن می شود، در صورتی که فرد توانایی مالی لازم را داشته باشد می تواند خود برای تهیه مسکن اقدام نماید. در صورتی که درخواست متقاضی مبنی بر پناهندگی در سوئد مد نظر قرار گیرد، هویت وی مشخص باشد و درخواست وی بی اساس ارزیابی نشده باشد می تواند بدون نیاز به اخذ مجوز، به کار در این کشور بپردازد. در صورتی که پناهجو توانایی کار نداشته باشد می تواند برای دریافت هزینه های خود برای خوراک، لباس یا هزینه های شخصی از اداره مهاجرت کشور سوئد اقدام نماید، همچنین کودکان و نوجوانان پناهجو قادر به ادامه تحصیل در سوئد می باشند. امکان تحصیل زبان سوئدی برای پناهندگان در کشور سوئد مقدور است و متقاضیان می توانند آموزش زبان سوئدی را در این کشور آغاز نمایند. پناهجویان کشور سوئد می توانند برای پروسه خود درخواست وکیل عمومی نمایند و از وکیل مجرب در این امر استفاده کنند، اداره مهاجرت برای افرادی که وکیل عمومی ندارند، مشاور حقوقی تعیین نموده و با پرداخت هزینه، راهنمایی های لازم را در اختیار پناهجویان قرار می دهد.

مراحل پناهندگی در سوئد

فردی که تقاضای پناهندگی در سوئد دارد باید به اداره مهاجرت سوئد مراجعه نموده و در واحد درخواست، تقاضای خود را به ثبت برساند. از متقاضی عکس و اثر انگشت برای بررسی تقاضای وی در سایر کشورهای اروپایی اخذ خواهد شد. برای متقاضی در کشور سوئد پرونده تشکیل شده و افسر مربوطه با متقاضی ملاقات و مصاحبه می نماید. متقاضی باید مدارک هویتی و اطلاعاتی در خصوص اینکه کیست، چرا کشور خود را ترک نموده و چگونه به کشور سوئد وارد شده است، شرایط خانوادگی، شرایط جسمی، سلامت و سایر به افسر پرونده ارائه نماید. با ارائه اطلاعات مربوطه، درخواست متقاضی به ثبت رسیده و برای درخواست وی رسید موقت صادر خواهد شد که تا زمان دریافت کارت پناهجویی نزد متقاضی می ماند. یک هفته پس از ارسال درخواست، کارت پناهندگی به جای رسید به پناهجو اعطا می گردد که پناهجو می تواند برای استفاده از خدمات و مراقبت های بهداشتی از کارت خود با کمترین هزینه بهره مند گردد.

مدارک شناسایی متقاضی برای بررسی اطلاعات وی مورد بررسی قرار می گیرد، به همین منظور افسر از متقاضی خواستار کارت شناسایی و پاسپورت می شود. متقاضی باید هویت خود را به افسر اثبات نماید، در صورتی که متقاضی مدارک شناسایی همراه خود نداشته باشد باید نسبت به ارسال مدارک خود نظیر شناسنامه، گواهینامه، کارت پایان خدمت و سایر از کشور مبدا خود اقدام نماید. علاوه بر بررسی مدارک متقاضی، درخواست متقاضی در کشورهای اروپایی مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص گردد که آیا متقاضی پیش از این نیز در کشور سوئد یا سایر کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی نموده است یا خیر. در صورتی که متقاضی پیش از این نیز تقاضای پناهندگی نموده باشد بر اساس قانون دوبلین باید به همان کشور بازگردد.

مجوز اقامت در کشور سوئد

در صورتی که پرونده پناهجو مورد بررسی قرار گرفت و مورد تایید واقع گشت، به پناهجو مجوز اقامت اعطا شده و فرصت داده می شود که در کشور سوئد به کار و زندگی بپردازد. پس از تایید، متقاضی به دفتر ثبت شهری کشور سوئد مراجعه نموده و با دریافت شماره شناسایی شخصی، موفق به اخذ کارت مجوز اقامت از اداره مهاجرت کشور سوئد خواهد شد. به طور معمول برای پناهجویان مجوز اقامت یک یا سه ساله صادر می گردد اما با توجه به پرونده متقاضی امکان اعطای اقامت دائم سوئد نیز برای افراد (اغلب پناهندگان سیاسی) وجود خواهد داشت. دقت نمایید که مجوز اقامت پناهندگان بسته به پرونده و شرایط فرد متفاوت می باشد. در صورتی که مجوز اقامت پناهجو منقضی گردد، فرد می تواند نسبت به تمدید اقامت خود پیش از تاریخ انقضاء اقدام کند. با تمدید اقامت دائم تا 4 سال فرد می تواند برای اخذ تابعیت درخواست نماید.

کارت پناهندگی در سوئد

کارت پناهندگی در سوئد

در طول مدت انتظار برای اینکه ثابت کنید پناهجو هستید. حق ماندن در کشور سوئد را دارید باید کارت خود را همیشه به همراه داشته باشید. در صورت نیاز به مراقبت بهداشتی، با همراه داشتن کارت کمترین هزینه شمال حال شما می‌ شود. در مدت زمان انتظار، شما ممکن از سوی اداره مهاجرت مجبور شوید محل سکونت خود را عوض کنید. اگر قصد اقامت دارید برای مسکنی که در آن زندگی می‌کنید باید اجاره پرداخت کنید. اگر مشکلات خاصی مانند معلولیت، بیماری جسمی و غیره دارید حتما به اداره مهاجرت بگویید تا آنها تمام تلاش خود را انجام دهند تا یک محل اقامت مناسب برای شما فراهم کنند. در میان پروسه پناهندگی بسیاری از متقاضیان جویای کار در این کشور می باشند، از این رو پیشنهاد می شود ویزای کار سوئد را مطالعه بفرمائید.

زمان انتظار پناهندگی در سوئد

در مدت زمان انتظار، شما از سمت واحد پذیرش به یک نشست گروهی دعوت می‌ شوید. در این نشست اطلاعات مهمی به شما داده خواهد شد. در مورد قوانین، همه چیز در مورد پناهجویی و غیره صحبت می ‌شود. زمان انتظار برای بررسی پناهندگی ممکن است طولانی باشد. زمان انتظار هر کسی فرق دارد. علت ‌های مختلفی می ‌تواند داشته باشد.

قبل از صادر شدن رای، ممکن است شما به نشست ‌های متعددی دعوت شوید. اگر در زمان انتظار آدرس محل سکونت شما تغییر کرد باید حتما به اداره مهاجرت اعلام کنید. ایمیل خود را باید همیشه چک کنید تا اطلاعات مهم از سوی اداره مهاجرت را از دست ندهید. بعد از یک هفته که از ارسال درخواست شما گذشت، یک کارت به نام کارت پناهجویی می‌توانید از واحد درخواست بگیرید. کارت پناهجویی جایگزین رسید شما خواهد شد. جهت اخذ اقامت این کشور مقاله اخذ اقامت سوئد را مطالعه بفرمائید.

ردی درخواست پناهندگی در سوئد

در صورتی که اداره مهاجرت کشور سوئد تعیین نماید که متقاضی ملاک کافی برای اخذ مجوز اقامت در سوئد را ندارد با درخواست وی موافقت نکرده و تقاضای وی را رد می کند. در این صورت فرد یا باید رای مورد نظر را پذیرفته و به کشور مبدا بازگردد یا درخواست تجدید نظر نماید. درخواست تجدید نظر فرد باید به اداره مهاجرت سوئد ارسال شود و از دادگاه، تقاضای بررسی مجدد رای گردد. مشاور حقوقی می تواند در این زمینه به پناهجو کمک نماید. در صورت ردی درخواست پناهندگی متقاضی، فرد از کشور سوئد اخراج شده و به مدت 4 سال از تاریخ اعمال رای، از ورود فرد به کشور سوئد ممانعت می گردد.

با ردی پرونده فرد، تمامی حمایت های مالی صورت گرفته و حقوقی نظیر مسکن از وی سلب می شود و فرد باید کشور سوئد را ترک نماید. بر اساس رای صادر شده متقاضی زمان لازم برای ترک کشور را خواهد داشت در صورتی که در زمان ذکر شده در رای، فرد کشور را ترک نکند از ورود مجدد وی به کشور سوئد و ناحیه شنگن به مدت یکسال ممانعت می شود و فرد مورد نظر بازداشت می گردد.

با توجه به مشکلات فراوانی که در پروسه های پناهندگی در سوئد برای متقاضیان اتفاق می افتد نظیر سختی زندگی، بهداشت نامناسب، افسردگی، آسیب جسمی و روحی، ضرر مالی و سایر به هیچ عنوان این روش برای ورود به کشور سوئد توصیه نشده و اقدام از طریق روش های قانونی متناسب با شرایط شما پیشنهاد می گردد. پناهندگی در سوئد و اقدام از این روش آسیب های فراوانی را برای متقاضیان این امر دربر خواهد داشت. شما می توانید برای اخذ اطلاعات در خصوص مناسب ترین روش ها متناسب با شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از مشاورین مجرب این موسسه دریافت نمایید.

سوالات متداول در مورد پناهندگی در سوئد

در این بخش از مقاله در مورد سوالات مختلفی که شما در باره پناهندگی در سوئد داشتید را پاسخ خواهیم داد:

  • آیا می توان از طریق پناهندگی سیاسی به سوئد مهاجرت کرد؟ بر اساس قوانینی که در کشور سوئد اجرایی می باشد افرادی که بر اساس تغییر مذهب، گرایشات جنسی، ملیت، تعلق به گروه خاص، شرایط سیاسی، مسائل نژاد پرستانه و غیره مورد آزار و اذیت واقع می شوند می توانند از حقوق مربوط به پناهندگی در سوئد بهره مند گردند.
  • مدت پاسخ به درخواست پناهندگی در سوئد چند روز است؟ تمامی درخواست های پناهجویان در کشور سوئد به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد و ممکن است زمان بررسی و اعلام رای برای هر فرد متفاوت باشد.
  • حقوق پناهندگی در سوئد به چه شکل است؟ در صورتی که درخواست متقاضی مبنی بر پناهندگی در سوئد مد نظر قرار گیرد، هویت وی مشخص باشد و درخواست وی بی اساس ارزیابی نشده باشد می تواند بدون نیاز به اخذ مجوز، به کار در این کشور بپردازد. در صورتی که پناهجو توانایی کار نداشته باشد می تواند برای دریافت هزینه های خود برای خوراک، لباس یا هزینه های شخصی از اداره مهاجرت کشور سوئد اقدام نماید، همچنین کودکان و نوجوانان پناهجو قادر به ادامه تحصیل در سوئد می باشند.
  • مدارک لازم برای پناهندگی در سوئد است؟ متقاضی باید مدارک هویتی و اطلاعاتی در خصوص اینکه کیست، چرا کشور خود را ترک نموده و چگونه به کشور سوئد وارد شده است، شرایط خانوادگی، شرایط جسمی، سلامت و سایر به افسر پرونده ارائه نماید. متقاضی باید هویت خود را به افسر اثبات نماید، در صورتی که متقاضی مدارک شناسایی همراه خود نداشته باشد باید نسبت به ارسال مدارک خود نظیر شناسنامه، گواهینامه، کارت پایان خدمت و سایر از کشور مبدا خود اقدام نماید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *