مهاجرت تحصیلی سوئیس

تحصیل در سوئیس

تحصیل در سوئیس با وجود شرایط رفاهی عالی که دارد، نسبت به سایر کشورهای سرتاسر جهان شرایط اقامتی و مهاجرتی سختی را به خود اختصاص داده است. بنابراین تحصیل در سوئیس در سال 2023 برای ایرانیان کار آسانی نیست. کشور سوئیس به دلیل کمبود میزان جرم و جنایت از کشورهای امن جهان محسوب می شود. برای افرادی که قصد مهاجرت دائمی به اروپا را دارند کشور سوئیس کشور مناسبی نیست. این کشور برای کسانی مناسب است که به صورت مقطعی قصد مهاجرت داشته باشند. تحصیل در سوئیس یکی از بهترین راه های ورود به این کشور محسوب می گردد.

اکثر بورسیه های این کشور در مقطع دکترا ارائه خواهد شد از این رو می توان گفت تعداد بورسیه های تحصیلی این کشور بسیار محدود است. افراد کمتری شانس اخذ این بورسیه را دارند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در نظر دارد تا در رابطه با شرایط و مسائل مرتبط با تحصیل در سوئیس در مقاله پیش رو، مطالب مفیدی را ارائه دهد که برای علاقه مندان به مهاجرت به این کشور خالی از لطف نمی باشد.

اینفوگرافیک تحصیل در سوئیس

شرایط تحصیل در کشور سوئیس

متقاضیان خارجی و بین المللی که قصد ادامه تحصیل در کشور سوئیس را دارند می توانند در تمامی مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) ادامه تحصیل دهند. در دانشگاه های این کشور طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی ارائه می شود و دروس به زبان های آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی تدریس می شود. با تحصیل در کشور سوئیس دانشجویان از مزایایی برخوردار می شوند که این مزایا عبارتند از:

  • اخذ اقامت پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های سوئیس
  • امنیت کامل اجتماعی در کشور سوئیس
  • شرایط رفاهی و شرایط زندگی بسیار عالی در کشور سوئیس
  • امکان کار در مشاغل پاره وقت در طول دوران تحصیل
  • تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا

برای تحصیل در دانشگاه های این کشور لازم است متقاضیان ابتدا پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور را به دست آورند. پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر دانشجو باید اقدامات لازم را جهت اخذ ویزا تحصیلی انجام دهد. در ادامه سعی داریم به بررسی شرایط تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه های اروپا بپردازیم.

تحصیل پیش دانشگاهی در سوئیس

در کشور سوئیس آموزش و تحصیل از سن 6 سالگی اغاز می شود. این دوران شامل ابتدایی و دبیرستان می شود. بدین صورت که دوره ابتدایی 4 تا 6 سال و دوره دبیرستان 3 تا 5 سال خواهد بود. سطح تحصیلات و مدارس بین المللی در سوئیس حتی اگر با سایر نقاط اروپا مقایسه شود، به طور قابل توجهی بالاست. وقتی صحبت از مدارس دولتی و خصوصی است، کیفیت آموزشی به قدری مشابه است که تنها 5% اتباع سوئیس آموزش خصوصی را انتخاب می کنند. یافتن بهترین مدارس و مؤسسات آموزش عالی در سوئیس آسان است، زیرا آموزش به طور کلی از استانداردی بالا در سطح کشور برخوردار است. در سطح فدرال، آموزش توسط دبیرخانه ایالتی آموزش، تحقیقات و نوآوری (SERI) نظارت می شود.

 

با این حال، اکثر ساختار و تصمیمات مدرسه، هم به کانون های فردی و هم شهرداری ها واگذار شده است. به طور کلی ، رویکرد آموزشی در کل سیستم مدرسه به طور کلی بر پرورش توانایی های ذاتی کودک متمرکز است. در دبستان دانش آموزان با هم مدرسه می روند. بعد از دبستان دانش آموزان با توجه به توانایی ها و علایق دانشگاهی خود از هم جدا می شوند. برای انجام این کار اکثر مدارس و کانتونها امتحانات مربوط به محل کار را انجام می دهند. در کشور سوئیس داشتن مدرک دیپلم برای ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاه های کشور الزامی است.

تحصیل در سوئیس در مقطع کارشناسی

کارشناسی در این کشور 4 سال به طول می انجامد. در این کشور دانش آموزانی که تمایل دارند مدرک کارشناسی دریافت کنند قبل از هرچیز، می باید مدرک دیپلم را داشته باشند تا بتوانند این دوران را سپری کنند. مدرک کارشناسی علوم بر رشد مهارت های ریاضی، تحلیلی و حل مسئله دانش آموزان متمرکز است. توانایی های تحقیقاتی در سال آخر آزمایش می شوند که دانشجویان برای تکمیل مطالعات خود مجبور به نوشتن پایان نامه شوند. جهت تحصیل در این کشور مقاله ویزای تحصیلی سوئیس را مطالعه بفرمائید.

مدرک کارشناسی علوم عمدتاً در رشته های زیر به دانشجویان اعطاء می شوند:

  • علوم طبیعی
  • تجارت و مدیریت
  • علوم مهندسی
  • ریاضیات و انفورماتیک

دانشگاه هایی مانند کمبریج و آکسفورد مدرک B.A را ارائه می دهند. مدرک تحصیلی برای کلیه تحصیلات تکمیلی آنها، از جمله برنامه های تحقیقاتی و علمی صادر می شود. در بیشتر موارد اخذ مدرک کارشناسی اولین قدم برای شروع کار در یک زمینه فنی مانند مهندسی یا علوم رایانه محسوب می گردد.

تحصیل در سوئیس در مقطع کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد این امکان را به شما می دهد که در یکی از قطب های آموزش عالی و تحقیقاتی عالی جهان و خارج از کشور به تحصیل بپردازید. همچنین با دسترسی به منابع و تخصص برخی از بهترین دانشگاه های اروپا، فرصتی برای تحصیل در رشته های مختلفی خواهید داشت. تحصیل ارشد یا همان مستر نیز در کشور سوئیس متقاضیان خارجی دارد. علاوه بر این، دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند کشور سوئیس را برای اتمام دوره کارشناسی ارشد خود انتخاب می کنند.

آن ها می توانند شانس خود را جهت اخد بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا افزایش دهند. مقطع کارشناسی ارشد حدود 2 سال به طول می انجامد. دروس در مقطع کارشناسی ارشد، اغلب به زبان انگلیسی تدریس می شوند. اما زبان کار در یک محیط تحقیقی چندزبانه و به 4 زبان رسمی آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانیایی می باشد. پس بهتر است تا در طول تحصیلات خود مهارت های ارزشمند زبانی را توسعه دهید. همچنین جهت کار در این کشور پیشنهاد می شود مقاله ویزای کاری سوئیس را مطالعه بفرمائید.

تحصیل در سوئیس در مقطع دکتری

تحصیل در سوئیس به دلیل این که یک کشور پیشتاز در تحصیل محسوب می شود به افرادی که در مقطع دکترا درس می خوانند، توجه ویژه ای دارد. به همین علت به منظور راحتی دانشجویان دکترا، شرایط مناسبی را برای پرداخت هزینه تحصیل آن ها فراهم کرده است. به دلیل آن که این کشور به دانشجویانی که در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند، تقریبا 2000€ (یورو) در ماه حقوق پرداخت می کند. دانشجویان ایرانی مشتاق آن هستند که بتوانند بورسیه دکترا در کشور سوئیس را به دست آورند. از همین رو رقابت بسیار سختی ایجاد شده است.

به طور کلی دانشجو در مقطع دکترا هم می تواند از طریق بورسیه تحصیلی در دانشگاه های کشور سوئیس درس بخواند و هم می تواند شهریه دانشگاه را شخصا پرداخت نماید. اگر دانشجو بورسیه تحصیلی نداشته باشد و به همین خاطر باید هزینه تحصیل را خودش بپردازد، در آن صورت شرایط مانند اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد این کشور می باشد.

تحصیل در سوئیس با بورسیه

برای دریافت بورسیه شما باید واجد شرایط باشید و مدارکی را جهت اخذ بورسیه ارائه دهید. مدارک مورد نیاز بسته به مقطع تحصیلی شما متفاوت است. ولی به صورت کلی شامل موارد زیر می باشد:

  • اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد معتبر
  • دارا بودن مدرک زبان مورد نیاز (آیلتس 6.5 و بالاتر)
  • پذیرش گرفتن از اساتید راهنما
  •  ارائه مقالات بین المللی و داشتن تالیفات
  • ارائه نمره GMAT

جهت اخذ اقامت این کشور مقاله شرایط اخذ اقامت سوئیس را مطالعه بفرمائید.

شرایط اخذ بورس تحصیلی کشور سوئیس

گرفتن ویزای تحصیلی این کشور و اقدام به تحصیل نمودن در این کشور بسیار مشکل می باشد. در میان این دشواری ها برای گرفتن ویزای تحصیلی این کشور راه ها ی مختلف و روزنه های امیدی نیز وجود دارد. نکته حائز اهمیت برای اشخاص متقاضی ویزای تحصیلی این کشور این می باشد که ملزم به درخواست از حیث بار علمی بار علمی می باشند.

به طور معمول اشخاصی که موفق به گزینش شدن می شوند ملزم به داشتن یک سری نوشته ها و یا نوآوری هایی که ثبت شده باشند می باشند. اشخاص متقاضی که رویای دریافت بورسیه تحصیلی در این کشور را در سر دارند ملزم به توجه به این نکات می باشند. اشخاصی که موفق به قبولی در دانشگاه های این کشور می شوند می توانند این امید را داشته باشند که از حیث مخارج تحصیلی دارای کمترین مشکل باشند و طریقی کمک هزینه هایی نیز به این اشخاص در همه مقاطع داده شود.

زمانبندی سال تحصیلی در سوئیس

زمانبندی سال تحصیلی در مقاطع مختلف در این کشور به شرح زیر است:

  • سال تحصیلی در سوئیس از سپتامبر (September) تا ژوئن (June) و با ترم های جداگانه از سپتامبر (September) تا دسامبر (December) و از فوریه (February) تا ژوئن (June) برگزار می شود.
  • بیشتر برنامه های کارشناسی ارشد سوئیس بین 3 تا 4 ترم تحصیلی (شامل بین 90 تا 120 اعتبار ECTS) است.
  • شما برای 1 سال و نیم تا 2 سال ثبت نام خواهید کرد.

شما بیشتر وقت خود را به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد سوئیس با گذراندن دوره های تدریس شده و کارهای ارزیابی مرتبط با آن می گذرانید. تاکید بر توانایی شما برای تحصیل مستقل، درک تحقیقات علمی مربوطه و ارائه ایده های خود به معلمان و همسالان است. بیشتر مدارک کارشناسی ارشد سوئیس با پایان نامه تحقیق و کتبی مستقل به پایان می رسند. این امر مستلزم آن است که شما تحت نظر یک متخصص از داخل دانشگاه خود در مورد موضوع مهم خود تحقیق کنید. از سال 2006، تمام دانشگاه های سوئیس دوره های خود را مطابق با سیستم بولونیا ارائه داده اند. سوئیس عضو کامل برنامه های تحقیق و آموزش اتحادیه اروپا است. محققان در سوئیس در جذب بودجه اتحادیه اروپا بسیار موفق هستند.

برترین دانشگاه های سوئیس

دانشگاه های سوئیس در رتبه بندی بهترین موسسات آموزش عالی جهان توسط Times Higher آموزش، دانشگاه شانگهای Jiao Tong و TopUniversities قرار گرفته اند که به شرح زیر هستند:

نام دانشگاهرتبه جهانی (QS)
موسسه فناوری فدرال سوئیس (ETH زوریخ)9
EPFL16
دانشگاه زوریخ83
دانشگاه ژنو125
دانشگاه برن120
دانشگاه بازل136
دانشگاه لوزان203
USI – Università della Svizzera240
دانشگاه سنت گالن501
دانشگاه فرایبورگ571

هزینه زندگی دانشجویی در سوئیس

حق کار دانشجویان در این کشور در مقاطع مختلف به شرح زیر است:

مقطع تحصیلیمجوز کار در هفتهدرآمد به ازای هر ساعت به فرانک سوئیسدرآمد به ازای هر ماه به فرانک سوئیس
کارشناسی10 ساعتCHF10CHF1200
کارشناسی ارشد20 ساعتCHF12 الی CHF15CHF2400
دکتری30 ساعتCHF100CHF3000

بررسی هزینه تحصیل در سوئیس

کشور سوئیس 10 دانشگاه دولتی و 2 دانشگاه فدرال دارد که در کنار دیگر دانشگاه های علوم کاربردی و خصوصی مشغول ارائه برنامه های تحصیلی به دانشجویان داخل و بین المللی می باشند. شهرهای زوریخ ، ژنو و برن از جمله شهرهای مهم دانشگاهی این کشور هستند. البته هزینه زندگی نیز در این شهرها به نسبت بالاتر می باشد. تحصیل در دانشگاه های این کشور در مقطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر است.

هزینه تحصیل در این دانشگاه ها با توجه به ملیت دانشجویان نیز متفاوت می باشد. به طوری که تحصیل برای شهروندان عضو اتحادیه اروپا و شهروندان سوئیس تقریبا رایگان می باشد. اما برای دیگر افراد تحصیل در این کشور نیازمند پرداخت هزینه شهریه است. البته مواردی مانند بورس تحصیلی و کمک هزینه های دولتی و غیره می توان در کاهش هزینه ها به دانشجویان کمک کند. هزینه تحصیل در این کشور همچنین نسبت به مقاطع تحصیلی متفاوت می باشد.

هزینه زندگی در سوئیس 2023

به طور میانگین زندگی در سوئیس حداقل 1000CHF (فرانک سوئیس) در ماه هزینه دارد. بیشترین میزان این هزینه ها مربوط به مسکن می شود. به بیان دیگر هزینه زندگی ماهیانه در کشور سوئیس بسته به سبک زندگی شما متفاوت است ولی شما به صورت کلی هزینه ای بین 900€ الی 1200€ (یورو) را در نظر داشته باشید. پرهزینه ترین شهرهای سوئیس عبارتند از:

  • ژنو
  • زوریخ

زندگی در این شهرها حدود 2000CHF (فرانک سوئیس) در ماه هزینه دارد.

پیدا کردن کار دانشجویی در هر کشوری تحت تاثیر عواملی نظیر توانایی فرد به تسلط زبان آن کشور، تجربه کار، ویژگی های شخصی فرد، زمان ورود شخص به کشور و عوامل دیگر است. تجربه ارزشمند وکلاء موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نشان می دهد که فقط به دلیل ویژگی های شخصی متفاوت مانند عدم وفق پذیری با محیط، سطح ضعیف برقراری ارتباط و یا عوامل مشابه آن ممکن است دانشجو نتواند کار دانشجویی پیدا کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر شما می توانید با موسسه ما تماس حاصل فرمائی. در خصوص تحصیل در آلمان و شرایط آن، می توانید با موسسه ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار در باب تحصیل در سوئیس

در این قسمت مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب تحصیل در سوئیس می باشیم:

  • آیا تحصیل در دانشگاه های سوئیس نیاز به تسلط به زبان انگلیسی است؟ جزء در مورد مقطع کارشناسی که نیاز به تسلط نسبی به زبان آلمانی یا فرانسوی است در سایر مقاطع زبان انگلیسی اکثرا در دستور کار دانشگاه ها است.
  • آیا سوئیس کشوری مقرون به صرفه برای زندگی است؟ خیر، کشور سوئیس گرچه کیفیت زندگی بالایی دارد اما از لحاظ هزینه ای کشوری به نسبت گران است.
  • آیا امکان کار در حین تحصیل در کشور سوئیس وجود دارد؟ بله، امکان کار حین تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین المللی فراهم است. بسته به مقطع تحصیلی به میزان 10 الی 30 ساعت در هفته متغیر است.
  • آیا امکان تحصیل بدون مدرک زبان در سوئیس وجود دارد؟ بله اما در صورتی که در این کشور مدرک زبان آلمانی یا فرانسوی نداشته باشید برای تحصیل خود باید هزینه پرداخت کنید و بله این کشور نرخ بیکاری پایینی دارد.
4.9/5 - (17 امتیاز)

17 دیدگاه برای “تحصیل در سوئیس

  1. طلایی پور گفت:

    سلام وقتتون بخیر

    برای رشته های هنری مثل کارگردانی و تاتر هم مطالب می زارید؟

  2. قاسمی گفت:

    تحصیل در سوئیس فرصت بزرگیه

  3. نظریان گفت:

    بسیار عالی بود

  4. امیرحسین گفت:

    ممنون از مقاله خوب و مفیدتون.

  5. صبا صابری گفت:

    سلام و خسته نباشید

    فقط خواستم از سایت به روزتون تشکر کنم.

  6. barbod گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    برای تحصیل در رشته موسیقی تحصیل در سوئیس بهتر است یا ایتالیا ؟

  7. leilakk گفت:

    در مورد هزینه‌ های تحصیل و زندگی بیشتر توضیح بدین. متشکر

  8. کرمعلی صادقی گفت:

    تحصیل در سوئیس چقدر میتونه هزینه در بر داشته باشه؟

  9. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدتون آیا این امکان وجود داره که از سال اول بورسیه دریافت کرد؟

  10. m.farahani گفت:

    در مورد شرایط تحصیل رشته های پزشکی و فرقش با انگلیس هم لطفا مطلب بذارید . ممنون

  11. آدینه گفت:

    بسیار عالی

  12. Arezoo گفت:

    سلام. تشکر از مطلب خوبتون.
    میشه تعدادی از دانشگاه های کشور سوئیس رو با رنکینگ جهانیشون معرفی کنید؟
    تشکر

  13. قرارب گفت:

    آیا دانشجویان خارجی می توانند در طول تحصیلشون کار هم بکنند ؟ سپاس فراوان

  14. قرارب گفت:

    مزایا و معایب تحصیل در سوئیس کدام ند؟ سپاس فراوان

  15. amir abbas گفت:

    بابت مطلب به روزتون در مورد تحصیل در سوئیس تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد تحصیل در هلند هم مطلب بذارید با تشکر

  16. amir abbas گفت:

    بابت مطلب به روزتون در مورد تحصیل در سوئیس تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد تحصیل در هلند هم مطلب بذارید

  17. v!da گفت:

    سلام
    از سایت خوبتون ممنونم
    ایا برای تامین هزینه ها برای تحصیل در سوئیس میتونیم، کار ضمن تحصیل انجام بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *