مهاجرت به کشور سریلانکا

تولد در سریلانکا

تولد در سریلانکا

مبحث تولد در سریلانکا موضوعی می باشد که هر فرد متقاضی که تمایل به مهاجرت به این کشور دارد بایستی در نظر داشته باشد. لذا متقاضیان می خواهند بدانند که تولد در سریلانکا به عنوان یک فرد خارجی چگونه است و قوانین در این رابطه چگونه نوشته شده اند. البته سریلانکا در حال حاضر گزینه آنچنان مطرحی برای مهاجرت نیست و میزان مهاجرت به این کشور آن هم توسط هموطنانمان بسیار کم است. این کشور که در شرق آسیا و در همسایگی هند واقع شده چندن دهه به دلیل ناآرامی و جنگ داخلی مورد توجه مهاجرت نبود اما امروز این جنگ پایان یافته و بحث مهاجرت و تولد در سریلانکا مورد توجه قرار گرفته است. لذا در این مطلب تیم ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به این عنوان پرداخته اند.

نظام تولد در سریلانکا

نظام تولد در کشور سریلانکا بر طبق خون می باشد و خون اولویت اول برای ارائه شهروندی بر اساس تولد است. بدین ترتیب هر فردی با تولد در سریلانکا از یک پدر و مادر سریلانکایی به طور خودکار شهروند سریلانکا محسوب می شود. اما بر خلاف برخی از کشورها سریلانکا خاک محل تولد را در نظر نگرفته و فاقد اهمیت می باشد. لذا چنانچه دارای پدر و یا مادر سریلانکایی هستید در صورت تولد در خارج از این کشور نیز می توانید با ثبت نام به عنوان یک شهروند سریلانکایی شناخته شوید. طبق این توصیفات در صورت مهاجرت به سریلانکا و تولد فرزند در صورتی که هیچ یک از والدین تابعیت سریلانکا را ندارند فرزند نیز نمی تواند وضعیت ویژه ای پیدا کند و تابعیت سریلانکا را کسب کند. لذا طبق این قانون تولد در سریلانکا راهی برای مهاجرت و اقامت این کشور تلقی نمی شود.

در نمودار زیر میزان تولد در سریلانکا نمایان است:

میزان تولد در سریلانکا

شهروندی سریلانکا از طریق تولد

قانون شهروندی سریلانکا از طریق تولد اصولا تحت اصل خون ius sanguinis اداره می شود. اگر حداقل یکی از والدین شهروند سریلانکا باشد یا اگر شخص در سریلانکا به دنیا آمده باشد که هیچ یک از والدین در زمان تولد او شهروند سریلانکا نبوده اند، تابعیت نیز می تواند به دست آید. والدین تابعیت سریلانکا را به دست آورده اند.

  • تابعیت را می توان از طریق ازدواج یا یک شهروند سریلانکا از طریق تبار یا ثبت نام به دست آورد.
  • افرادی که خدمات عمومی برجسته ای انجام داده اند یا در زندگی حرفه ای، تجاری، صنعتی یا کشاورزی برجسته هستند، ممکن است به آنها تابعیت اعطا شوند.
  • همچنین توسط سرمایه‌گذاری متخصصان خارجی که سهم قابل توجهی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته ‌اند، در شرایطی که فرد برای مدت 5 سال تحت طرح مهمان مقیم باشد می توان تابعیت به دست آورد.

درباره اخذ تابعیت سریلانکا از طریق تولد

کسب تابعیت سریلانکا و شهروندی برای یک فرد خارجی ارزشمند نیست زیرا سریلانکا هنوز یک کشور در حال توسعه با چالش های اقتصادی و اجتماعی بی شمار است. برخی از افرادی که به دلیل مهاجرت تابعیت سریلانکا خود را از دست داده اند، درخواست تابعیت مضاعف را داده اند، زیرا این امر باعث می شود سفر به سریلانکا و دیدار با اعضای خانواده و اقوام خود با سهولت بیشتر انجام شود و گاهی امکان وراثت برای آنها فراهم شود. روند کلی این است که بیشتر سریلانکایی ها به دلایل مختلف به ویژه افراد تحصیل کرده و همچنین جامعه اقتصادی خوب در تلاش برای مهاجرت به خارج از کشور هستند.

اگر فردی هستید که می خواهید برای گذراندن زندگی راحت تری از سرمایه فعلی خود در یک کشور در حال توسعه سرمایه گذاری کرده و در آن مستقر شوید، در صورت جستجو متوجه خواهید شد که سرمایه گذاری در سریلانکا با توجه به زیرساخت های اقتصادی و غیره بهترین انتخاب شما نخواهد بود.

اقامت و تولد در سریلانکا

لازم به ذکر است در صورت ورود و مهاجرت به سریلانکا با ویزای توریستی این دسته از افراد دارای وضعیت اقامت موقت هستند و در صورت تولد فرزند در این کشور نمی توانند اقامت دائم سریلانکا را بدست آورند اما می توانند به دلایل پزشکی و زایمان اقامت موقت خود را تا چند روز تمدید کنند. اما در صورتی که والدین دارای اقامت بلند مدت و 1 ساله سریلانکا باشند این افراد در صورت تولد فرزند برای فرزند خود نیز می توانند به همان میزان مدت اقامت دریافت کنند. چنانچه یکی از افراد با ازدواج در سریلانکا همسر سریلانکایی داشته باشد و فرزندی به دنیا آورد آن فرزند از طریق خون می تواند وضعیت شهروندی سریلانکا را کسب کند.

به صورت کلی تولد در سریلانکا فقط در صورت موارد زیر منجر به کسب اقامت بلند مدت می شود:

  • یکی از والدین دارای وضعیت اقامت دائم باشد.
  • یکی از والدین دارای تابعیت و پاسپورت سریلانکا باشند.
  • تابعیت والدین نا مشخص باشد.

تولد در خارج از سریلانکا

همانطور که گفته شد چنانچه والدین فرد به دنیا آمده سریلانکایی باشد و در خارج از کشور به دنیا بیاید می تواند ظرف 3 ماه تولد را ثبت کرده و سفارت اطلاع دهد تا شهروند سریلانکا را دریافت کند. در صورت تاخیر بیش از 12 ماه باید علت آن ارائه شود. اظهارنامه باید ظرف 3 ماه پس از تولد ارسال شود تا از تاخیرهای بی مورد جلوگیری شود. برای ثبت نام پس از یک سال، نامه توضیحی با دلیل تأخیر باید همراه با درخواست باشد و چنین درخواست هایی برای تأیید به اداره کل ثبت در کلمبو سریلانکا (RGD) ارسال می شود. جهت ثبت تولد فرزند در خارج از کشور مدارک زیر مورد نیاز است:

  • فرم تابعیت به طور کامل پر شده
  • فرم اعلامیه به طور کامل پر شده
  • گواهی تولد خارجی اصلی کودک
  • گواهی های تولد اصلی والدین
  • اسناد سفر والدین
  • اسناد ویزای والدین (باید مدارکی را برای ویزای معتبر در زمان تولد کودک ارائه دهد.)
  • گواهی ازدواج اصلی والدین
  • توضیحات با دلیل تأخیر ثبت نام (ثبت نام پس از 12 ماه)

شرایط زیر همچنین باید رعایت شود.

  • پدر یا مادر کودک باید شهروند سریلانکا و دارای پاسپورت سریلانکا ویزای معتبر در هنگام تولد کودک باشند.
  • متقاضی باید در هنگام تولد فرزند، والدین سریلانکا باشد.
  • کودکان بالای 22 سال باید درخواست خود را با اعلام خود ارسال کنند.

توجه داشته باشید کلیه درخواست های ارسال شده پس از یک سال (12 ماه) برای تأیید به اداره کل ثبت در کلمبو سریلانکا ارسال می شود. در چنین مواردی، شناسنامه فقط پس از تأیید توسط سردبیر کل صادر می شود. هزینه تعیین شده ثبت در مدت 12 ماه- 75$ (دلار) و ثبت بعد از 12 ماه 5.00$ (دلار) برای هر سال گذشته به ضمیمه 75$ (دلار) اعمال می شود.

تولد در سریلانکا و سیستم بهداشتی

تولد در سریلانکا و سیستم بهداشتی

بخش بهداشت سریلانکا در مقایسه با سایر اقتصادهای با درآمد پایین تر، به طور شگفت انگیزی عملکرد خوبی دارد. با این وجود نباید انتظار داشته باشید استانداردهای غربی در سراسر کشور وجود داشته باشد. گرچه سریلانکا بیش از 25 سال از یک جنگ داخلی رنج برد، دولت موفق شده است یک سیستم مراقبت بهداشتی فعال را نصب کند. امید به زندگی اخیرا افزایش یافته و تنها 0.3٪ از جمعیت به دلیل بدهی های مرتبط با بیماری، زیر خط فقر افتاده اند. بخش بهداشت تقریبا به طور مساوی به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم شده است. اولی تحت مسئولیت دولت و نمایندگان محلی آن است. بودجه آن از طریق مالیات بر درآمد عمومی تأمین می شود. هزینه دوم به طور عمده از طریق هزینه های جیبی، بیمه های خصوصی و پرداخت مستقیم توسط شرکت ها تأمین می شود.

بخش بهداشت عمومی برای همه در سریلانکا قابل دسترسی است و تقریباً هر روش درمانی به صورت رایگان است. تعداد و تراکم بیمارستان های دولتی بسیار خوب است اما کیفیت ممکن است بسیار متفاوت باشد. افراد ثروتمندتر به بیمارستان های خصوصی مراجعه می کنند اما دولت در تلاش است رشد هماهنگ بین این دو بخش را تقویت کند.

قوانین سریلانکا درباره تولد

قوانین تابعیت بر اساس قانون شهروندی سریلانکا، به تاریخ 22 می 1972 و در سال 1987 اصلاح شده است. همه کسانی که شهروند سیلان بودند، شهروندان سریلانکا محسوب می شوند. تولد در سریلانکا به طور خودکار تابعیت نمی دهد. استثنا کودکی که از والدین ناشناخته متولد شده است می تواند با تولد در سریلانکا اقامت سریلانکا را به صورت دائم بدست آورد. برخی از افراد با پیوند خون پدری یا مادری با سریلانکا می توانند با ثبت نام تقاضای تابعیت کنند مشروط بر اینکه حداقل 22 سال سن داشته و قصد اقامت دائم در سریلانکا را داشته باشند. تابعیت دوگانه در سریلانکا به رسمیت شناخته نشده است اما در استثنا در قوانین تابعیت دوگانه در صورتی ایجاد می شود که به نفع سریلانکا باشد. از دست دادن تابعیت برای همسر و فرزندان صغیر نیز اعمال می شود.

انصراف داوطلبانه از تابعیت سریلانکا توسط قانون مجاز است برای جزئیات و مدارک لازم باید با سفارت تماس بگیرید. برای بررسی سایر موارد مهاجرتی و قوانین تولد، مهاجرت، کار، ازدواج، تحصیل و سرمایه گذاری می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی بهره مند شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *