مهاجرت به کشور مجارستان

شرایط پناهندگی در مجارستان

جزئیات و شرایط پناهندگی در مجارستان

در این مقاله به بررسی مبحث شرایط پناهندگی در مجارستان پرداخته می شود که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است. امروزه پناهندگی رویه ای می باشد که غیر قانونی محسوب می شود. البته ناگفته نماند که دولت این کشور استقبالی از پناهجویان ندارد. مهاجرت جهت پناهندگی با قوانین و شرایط خاصی همراه است. کشور مجارستان به دلیل داشتن شرایط بسیار خوب برای زندگی، اشتغال و همچنین ادامه تحصیل در زمینه های تحصیلی مخلتف یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت به شمار می رود.

درخواست پناهندگی با مصاحبه یک افسر پناهندگی و یک مترجم شروع می شود. در آن مرحله، داده های بیومتریک گرفته می شود، سوالاتی در مورد داده های شخصی، مسیر این کشور و دلایل اصلی درخواست حمایت بین المللی پرسیده می شود. گاهی اوقات NDGAP بیش از یک مصاحبه با متقاضی انجام می دهد. مرجع پناهندگی باید بررسی کند که آیا متقاضی باید به عنوان پناهنده شناخته شود، از حمایت فرعی برخوردار شود یا تحت ملاحظات عدم بازگشت به اقامت قابل تحمل باشد. مصاحبه شخصی اجباری است، مگر اینکه متقاضی برای شنیده شدن مناسب نباشد، یا درخواست بعدی را ارائه کرده باشد و در درخواست، حقایق را بیان کند یا مدارکی ارائه نکرده باشد که اجازه به رسمیت شناختن به عنوان پناهنده یا بهره مند از حمایت فرعی را بدهد.

زندگی در مجارستان

کشور مجارستان یکی از بهترین کشورهای اروپایی جهت زندگی، ادامه تحصیل، اشتغال و مهاجرت می باشد. این کشور در بخش مرکزی قاره اروپا قرار گرفته است. این موضوع باعث شده است تا کشور مجارستان دارای آب و هوا و شرایط اقلیمی بسیار مطلوبی باشد.

  • آب و هوای بسیار متفاوت
  • تفاوت دما به دلیل دوری این کشور از بخش های اقیانوس اطلس و اقلیم مدیترانه
  • عضویت در اتحادیه اروپا و معاهده شنگن
  • افرادی که موفق به کسب ویزای شنگن می شوند می توانند بدون محدودیت به این کشور سفر کنند.

قوانین پناهندگی در مجارستان

به طور کلی، افرادی که قصد دارند اقدام به مهاجرت به مجارستان از طریق پناهندگی کنند، باید مدارک خود را به یک مرجع قانونی ارائه دهند و خود را در دفاتر مربوطه معرفی کنند. وظیفه این دفاتر و مراجعه قانونی در قبال مهاجران و پناهندگان خارجی این است که آن ها باید پناهندگان را به اردوگاه های پناهجویان بفرستند و مدارک و هویت آن ها را ثبت کنند.

  • در اردوگاه های پناهجویان، متقاضیان و پناهندگی از غذا و محل خواب با کیفیت متوسط بهره مند خواهند شد.
  • کارت اقامت بشر دوستانه نیز کسب خواهند کرد.
  • تمامی پناهجویان باید مدارک پزشکی خود را نیز ارائه دهند.
  • در صورت داشتن بیماری خاص، با پزشکان کمپین مربوطه بیماری خود را درمیان بگذارند.
  • متقاضیان و پناهندگان در اردوگاه های پناهجویان می توانند در صورت وجود مشکلات حقوقی از وکلای مجرب درخواست کمک کنند.

پناهندگان و پناهجویان شرایط مختلفی را برای ورود به خاک کشور مجارستان دارند. معمولا پناهجویان به دلیل خطرات جانی کشور خود را ترک می کنند و وارد خاک یک کشور خارجی امن می شوند تا بتوانند از خطرات جانی و مالی دور باشند. اما پناهندگان به طور کلی در خصوص شرایط پناهندگی در مجارستان به دلیل مورد آزار و اذیت قرار گرفتن برای موارد مختلف مانند موارد زیر کشور خود را ترک می کنند:

  • نژاد
  • مذهب
  • ملیت
  • مشکلات سیاسی و اجتماعی

در تصویر زیر مزایای مهم اقامت دائم در مجارستان شرح داده شده است:

مزایای مهم اقامت دائم در مجارستان

جزئیات و شرایط پناهندگی در مجارستان

قوانین و ضوابطی در خصوص شرایط پناهندگی در مجارستان وجود دارد که در صورت واجد شرایط بودن فرد، با پناهندگی او موافقت می گردد. کشور مجارستان در اروپای مرکزی جای گرفته است که حدود 10 میلیون پناهنده در این کشور زندگی می کنند. از این رو در سطح اتحادیه اروپا، مقصد امنی برای پناهجویان به شمار می رود. کشور مجارستان دارای هیچ گونه بحران مهاجرتی نیست. تنها 5.1% از کل جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل داده اند.

از این رو کمترین نرخ پناهندگی در جهان را به خود اختصاص داده است. بحران های جهانی به اندازه ای است که بالغ بر 80% از پناهندگان مجارستان به دلیل فرار از این بحران ها وارد خاک مجارستان شده اند. در سال 2014 میلادی مطابق با سیستم پناهندگی کشور مجارستان، تنها 9% از پناهجویان توانستند پناهندگی این کشور را دریافت کنند. این در حالی بود که بالغ بر 40% پناهجویان جزء کشورهای افغانستان و سوریه بوده اند. آمارها نشان می دهد که تعداد پناهندگان از سال 2012 تا سپتامبر September) 2013) با افزایش به صورت تصاعدی از 4000 نفر به بیش از 17 هزار نفر رسیده است. این کشور جزء معدود کشورهایی است که در اتحادیه اروپا قرار داشته و عمل بازداشت پناهجویان را برای اولین بار در بین کشورهای اروپایی انجام داد.

مصاحبه شخصی پناهجویان در مجارستان

مصاحبه شخصی پناهجو در روند پناهندگی الزامی است. NDGAP ممکن است مصاحبه شخصی را در موارد زیر حذف کند، جایی که پناهجو دارای شرایط زیر است:

  • برای شنیده شدن مناسب نیست.
  • درخواست بعدی را ارائه کرد و در درخواست، حقایق را بیان نکرد یا شواهدی ارائه کرد که اجازه به رسمیت شناختن به عنوان پناهنده یا ذینفع حمایت فرعی را می داد. در صورتی که درخواست بعدی توسط شخصی که درخواستش قبلا از طرف او به ‌عنوان یک فرد تحت تکفل یا صغیر مجرد ارائه شده است، ارائه شده باشد. نمی ‌توان از رسیدگی شخصی صرف‌ نظر کرد.

معمولا بلافاصله پس از ورود به منطقه ترانزیت، پناهجو اولین مصاحبه را داشت. مگر اینکه مترجم در دسترس نبود، در این صورت مصاحبه در روزهای بعد برنامه ریزی می شد. در طول مراحل پناهندگی، پناهجو می تواند یک یا چند مصاحبه اساسی داشته باشد که در آن از او خواسته می شود تا دلایل ترک کشور مبدأ خود را به تفصیل توضیح دهد. تعداد بیشتری از پناهجویان در مناطق ترانزیت نیز به HHC شکایت کردند که در طول مصاحبه ها محافظان امنیتی مسلحی حضور داشتند که پشت سر آنها ایستاده یا نشسته بودند. این امر باعث شد که پناهجویان به شدت ترسیده باشند.

کیفیت مصاحبه های پناهندگی به شدت به شخصیت افسر پرونده بستگی دارد. اگرچه در بیشتر موارد، سوابق مصاحبه به ویژه زمانی که نماینده قانونی حضور ندارد مبهم است و تناقضات را حل نمی کند، HHC همچنین از تکنیک مصاحبه بسیار دقیقی در بوداپست استفاده می شود آگاه است. بر این اساس، افسر پرونده مصاحبه های گسترده ای انجام می دهد و معمولا 2 جلسه با این هدف برگزار می کند که در نوبت دوم تناقضات با توجه به اطلاعات کشور مبدأ به دست آمده تا آن زمان روشن شود.

ردی درخواست پناهندگی در مجارستان

با توجه به این که شرایط پناهندگی در مجارستان مانند دیگر کشورهای اروپایی شرایط خاصی دارد، لذا درخواست پناهندگی به هر دلیلی می تواند از سوی سفارت یا اداره پناهندگی مردود اعلام گردد. این دلایل به شرح ذیل می باشند:

  • دلایلی که فرد برای پناهندگی به مجارستان بیان نموده، به طور واضح بی ربط و غیر قابل قبول باشد.
  • در صورتی که فرد پناهجو مرتکب جرمی شده باشد و کشور ثالث تقاضای استرداد را به کشور مقصد اعلام نموده باشد.
  • در صورتی فرد قبلا درخواست پناهندگی داده اما از سوی دولت مجارستان رد شده باشد.
  • در صورتی قبل از ورود به خاک مجارستان وارد کشور دیگری شده باشد و در واقع فرصت قبلی را برای پناهندگی داشته است.

لازم به ذکر است چنانچه فرد متقاضی برای اولین بار درخواست می نماید، معاف از هزینه رویه دادگاه و هزینه تفسیر خواهد بود. به طور کلی شرایط کار در مجارستان به طور جامع در مقاله مذکور شرح داده شده است.

دوبلین و شرایط پناهندگی در مجارستان

شرایط مهاجرت از طریق پناهجویی در مجارستان

فرآیند دریافت و شرایط پناهندگی در مجارستان به مدت 2 ماه (60 روز) طول خواهد کشید. می توانید از این 60 روز استفاده کرده و مصاحبه را انجام دهید. به طور کلی نتیجه بررسی های پرونده های پناهندگی می تواند در قالب 4 نوع نتیجه از سوی سفارت یا اداره مهاجرت به فرد متقاضی اعلام گردد:

  • موافقت با درخواست پناهندگی
  • حفاظت جانبی
  • حفاظت بشر دوستانه
  • رد درخواست پناهندگی

جهت زندگی در این کشور ابتدا مقاله هزینه زندگی در مجارستان را بررسی بفرمائید.

موافقت با درخواست پناهجویی مجارستان

در حالت اول شرایط پناهندگی در مجارستان این امکان دارد که با تقاضای پناهندگی فرد موافقت گردد. در این صورت متقاضی می تواند به عنوان یک شهروند مجاری شناخته شود که در این صورت استفاده از امکانات شهروندی این کشور از حق و حقوق او محسوب می گردد. این امکانات شامل تحصیل رایگان برای فرزندان، استفاده از بیمه درمان و پزشکی و سایر باشد. ضمنا در این مورد نوعی کارت شناسایی به پناهنده ارائه می گردد که پناهنده بودن وی را به اثبات می رساند. تحصیل در این کشور در مقاطع و رشته های متنوعی امکان پذیر خواهد بود که در مقاله تحصیل در مجارستان به طور کامل شرح داده شده است.

حفاظت جانبی و شرایط مهاجرت غیر قانونی به مجارستان

در این حالت ممکن است جان فرد پناهنده به دلایل عقاید سیاسی یا مذهبی در خطر بوده و ممکن است آسیب هایی از قبیل شکنجه و آزار و اذیت به وی وارد گردد. در این صورت اقامت 3 ساله برای او صادر می شود که پس از آن طی شرایطی می تواند اقامت دائم اخذ کند به عنوان مثال حفاظت بشر دوستانه که در این حالت ثابت می گردد که جان فرد به دلایل سیاسی در صورت برگشت به کشور مبدا در خطر بوده یا کشور مبدا توانایی حمایت از وی را ندارد. در این صورت اقامت 1 ساله به او تعلق می گیرد. اما حق کار و همراه آوردن خانواده را ندارد.

با معرفی خود و مراجعه به اداره پلیس کشور مورد نظر، به عنوان پناهنده شناخته می شوند. در کشور مجارستان نیز پناهندگان باید خود را به اداره پلیس این کشور معرفی کنند. اثر انگشت و اطلاعات کامل خود را ارائه دهند. به یاد داشته باشید که هم اکنون کشور مجارستان به دلیل عدم عضویت در کنوانسیون پناهندگی قادر به پذیرش پناهندگان نیست و به طور کلی مهاجرت به این کشور از طریق پناهندگی امکان پذیر نمی باشد.

شرایط دوبلین در کشور مجارستان

بر طبق این قانون از فرد پناهجو جهت استعلام، اثر انگشت گرفته می شود. این استعلام مربوط به نحوه ورود او به خاک مجارستان است. به عبارت دیگر بررسی می گردد که در خصوص شرایط پناهندگی در مجارستان متقاضی بایستی مستقیما وارد مجارستان شده یا از طریق یک کشور ثالت به کشور ورود پیدا کرده است. در صورتی که مشخص گردد از راه کشور ثالث وارد مجارستان شده است با آن کشور بر سر بازگست شخص مذاکره می گردد.

چنانچه موافقت کشور ثالث اعلام گردد، فرد بایستی به همان کشور بازگشته و در همان جا پناهندگی بگیرد. در غیر این صورت تقاضاء پناهندگی ثبت و بررسی می شود. در طول مدتی که پرونده در حال بررسی است، پناهجو در کمپ های مخصوص پناهندگان اسکان داده می شود. اگر پناهجو نتواند ادعای پناهندگی خود را به اثبات برساند، باید فورا به کشور خود بازگردد. اگر از این دستور امتناع ورزد، ممکن است زندانی شود. شایان ذکر است که در صورت پذیرش پناهندگی نیز کار در مجارستان دشوار خواهد بود.

اقدامات ‌پناهنده پس از ورود به‌ مجارستان

فردی که به عنوان پناهجو وارد کشور مجارستان می گردد، بایستی شرایط پناهندگی در مجارستان را مرحله به مرحله اجرا کند. در وهله اول از او دعوت به مصاحبه می گردد. مواردی که در مصاحبه مطرح می گردد شامل اطلاعاتی درخصوص مشکلات فرد و دلیل ترک خانه و کشور است. نکته مهم این جاست که فرد موظف است کلیه اطلاعات را به طور دقیق و همراه با جزئیات و کاملا صادقانه بیان نماید. او این امکان را دارد که درخواست مترجم بدهد. از دیگر سوالاتی که پرسیده می شود چگونگی ورود به خاک مجارستان است.

در مرحله بعدی از فرد پناهنده عکس و اثر انگشت گرفته می شود. با توجه به ذکر شرایط پناهندگی در مجارستان و قوانین حاکم بر این کشور، می توان فهمید که با توجه به شرایط مهاجرت به مجارستان و نیز شرایط اقامت مجارستان و با توجه به اطلاع کامل از روش های قانونی، مهاجرت از طریق پناهندگی نمی تواند روش مناسبی برای افراد باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راه های بهتری را پیش روی شما قرار می دهد که کاملا قانونی و ایده آل است. برای آگاهی از این روش ها با وکلای زبده ما تماس تلفنی رایگان و یا مراجعه حضوری داشته باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *