دسته بندی نشده

حقوق بازنشستگی در اسپانیا

حقوق بازنشستگی در اسپانیا

یکی از مهم ترین معیارها برای مهاجرت اخذ حقوق بازنشستگی در اسپانیا است. این کشور مزایای بسیاری برای زندگی دارد. از شهرهای پرجنب و جوش و شرایط زندگی و رفاهی عالی گرفته تا دانشگاه ها و موقعیت های شغلی و فرهنگ جذاب. به همین دلیل سالانه مهاجران زیادی در سنینی مختلف به این کشور مهاجرت می کنند. اگر شما سرپرست خانوار هستید و قصد مهاجرت خانوادگی دارید و یا آنکه خود به تنهایی به این کشور مهاجرت می کنید ممکن است به فکر حقوق بازنشستگی خود نیز باشید. که البته دغدغه ای به جا و مهم است. در این کشور شما می توانید برای زندگی و بازنشستگی خود برنامه های مختلف و مفرحی داشته باشید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه شرایط مهاجرت برای بازنشستگی و اخذ ویزا مشاور شماست.

سیستم حقوق بازنشستگی در اسپانیا

اسپانیا یک سیستم بازنشستگی 3 رکنی دارد که شامل موارد زیر است: حقوق بازنشستگی دولتی اسپانیا (رکن اول) که از طریق کمک های اجباری تأمین می شود و برای همه ساکنان شاغل در اسپانیا در دسترس است . مستمری بازماندگان را نیز پوشش می دهد. حقوق بازنشستگی شرکت و کارمند (رکن دوم) که شرایط و در دسترس بودن آن به کارفرما بستگی دارد.حقوق بازنشستگی خصوصی (رکن سوم) که داوطلبانه هستند و معمولاً شرایط انعطاف پذیرتری نسبت به مستمری دولتی اسپانیا دارند. به عنوان مثال، برخی به شما اجازه می دهند که پس انداز خود را قبل از سن بازنشستگی اسپانیا برداشت کنید. حقوق بازنشستگی دولتی در اسپانیا (رکن اول) 2 دسته را پوشش می دهد که بر اساس آن افراد می توانند مزایا را مطالبه کنند.

این 2 دسته شامل موارد زیر هستند:

  • بازنشستگی مشارکتی بر اساس سهم اشتغال و تامین اجتماعی در اسپانیا؛
  • یک مستمری غیر مشارکتی برای اطمینان از تأمین اقتصادی اولیه برای ساکنانی که واجد شرایط دریافت سایر حمایت های بازنشستگی نیستند. این عمدتا برای خانواده های کم درآمد و افراد دارای معلولیت است.

در جدول زیر شاهد میزان افزایش حقوق بازنشستگی در 2 سال مختلف در اسپانیا در میان زنان و مردان می باشید:

جنسیتسالمیزان افزایش حقوق
زن201610%
مرد8%
زن202113%
مرد10%

مزایا حقوق بازنشستگی در اسپانیا

مزایا حقوق بازنشستگی در اسپانیا

دولت حدود %11.4 از تولید ناخالص داخلی را صرف حقوق بازنشستگی می کند که بالاتر از میانگین جهانی %8.2 است. اگرچه نرخ بازنشستگی در اسپانیا سخاوتمندانه است، اصلاحات دولت در سال های اخیر با هدف کاهش اتکا به حقوق بازنشستگی دولتی و تقویت ستون 2 و 3 سیستم بازنشستگی اسپانیا انجام شده است. این موارد شامل افزایش سن بازنشستگی دولتی و تشدید شرایط برای بازنشستگی پیش از موعد است. با این حال، برخی کارشناسان گفته اند که اصلاحات به اندازه کافی برای تشویق سرمایه گذاری بیشتر در رکن دوم و سوم انجام نشده است. اصلاحات در سال 2013 سن بازنشستگی دولتی در اسپانیا را تا سال 2027 از 65 به 67 سال افزایش داد. سن بازنشستگی تا سال 2018 به میزان یک ماه در سال افزایش یافت. پس از آن 2 ماه در سال افزایش می یابد. از سال 2020، 65 سال و 10 ماه است.

با این حال، اگر 37 سال حق بیمه را پرداخت کرده باشید، بازنشستگی با 65 سال سن همچنان امکان پذیر است. بازنشستگی پیش از موعد داوطلبانه در اسپانیا محدود شده است. اگر شرایط خاصی را داشته باشید و حداقل 35 سال حق بیمه داشته باشید، می توانید 2 سال زودتر بازنشسته شوید. بعلاوه، موارد خاصی نیز وجود دارد. به عنوان مثال کارگران از کار افتاده یا کسانی که در مشاغل خطرناک مانند آتش نشانان مشغول به کار هستند که در آنها می توانید از سن 60 سالگی (یا در برخی موارد از 52 سالگی) حقوق بازنشستگی کامل اسپانیایی درخواست کنید. بازنشستگی جزئی و بازنشستگی انعطاف پذیر نیز به عنوان گزینه های بازنشستگی پیش از موعد در اسپانیا موجود است.

در نمودار زیر شاهد بازنشستگان بین المللی و بازنشستگان بومی کشور اسپانیا می باشید:

بازنشستگان بین المللی و بومی اسپانیا

شرایط حقوق بازنشستگی در اسپانیا

برای واجد شرایط بودن برای حداقل بازنشستگی دولتی، باید حداقل 15 سال کار کرده و حق بیمه تامین اجتماعی اسپانیا را پرداخت کرده باشید. علاوه بر این، حداقل 2 سال از این سال ها باید در دوره 15 ساله بلافاصله قبل از درخواست بازنشستگی باشد. برخی استثنائات وجود دارد که می تواند در دوره مشارکت شما لحاظ شود، به عنوان مثال، مرخصی زایمان، بیکاری، یا خطرات خاص محل کار. با این حال، برای دریافت نرخ بازنشستگی کامل اسپانیا، باید حداقل 36 سال کار کرده باشید. این رقم تا سال 2027 به 37 سال افزایش خواهد یافت. کارگران خوداشتغال در حین اقامت در بهترین شهرهای اسپانیا می توانند مستمری دریافت کنند، مشروط بر اینکه ثبت نام کرده باشند و سهم تامین اجتماعی را در صندوق تامین اجتماعی خوداشتغالی اسپانیا بپردازند.

کسانی که واجد شرایط دریافت مستمری کامل اسپانیایی نیستند، می توانند در اسپانیا مستمری دولتی با نرخ کاهش یافته درخواست کنند. این تا زمانی است که آنها حداقل مشارکت را داشته باشند. اگر به دلیل درآمد کم سهم کافی را پرداخت نکرده اید، در صورت داشتن شرایط، ممکن است بتوانید در اسپانیا مستمری غیر مشاركتی را مطالبه كنید. اگر به دلیل عدم زندگی و کار در اسپانیا برای مدت طولانی به اندازه کافی کمک مالی نکرده اید، نمی توانید حقوق بازنشستگی دولتی در اسپانیا داشته باشید. شهروندان اتحادیه اروپا و آنهایی که از کشورهای دارای توافقنامه بازنشستگی با اسپانیا هستند، می‌توانند کمک‌های پرداخت شده در کشورهای خود را به حساب واجد شرایط بودن بازنشستگی اسپانیایی خود منتقل کنند. دیگران به دلیل مشکلات زندگی در اسپانیا باید به حقوق بازنشستگی خصوصی، حقوق بازنشستگی شغلی یا پس انداز شخصی تکیه کنند.

حقوق بازنشستگی در اسپانیا برای مهاجران

اگر از کشور دیگری از اتحادیه اروپا به اسپانیا نقل مکان کرده اید، سهم بیمه شما در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا می تواند برای محاسبه واجد شرایط بودن شما برای بازنشستگی اسپانیا باشد. تنها برای سال هایی که کار کرده اید، نرخ بازنشستگی کاهش یافته دریافت خواهید کرد. زمانی که به سن قانونی بازنشستگی در هر کشور برسید، دریافت این حقوق بازنشستگی را آغاز خواهید کرد. این بدان معناست که اگر این سنین بازنشستگی متفاوت باشد، مقدار دریافتی شما ممکن است متفاوت باشد. کشوری که در آن زندگی می کنید مسئول رسیدگی به ادعای شما و جمع آوری سوابق شما از تمام کشورهایی است که در آنها کار کرده اید. اگر شما یک مهاجر اتحادیه اروپا هستید که در اسپانیا زندگی می کنید، دولت اسپانیا حقوق بازنشستگی دولتی را مدیریت خواهد کرد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرت به اسپانیا به شما مشاور تخصصی ارائه می دهد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *