مهاجرت تحصیلی روسیه

اعزام دانشجو به روسیه

اعزام دانشجو به روسیه

اعزام دانشجو به روسیه در سال 2023 در رشته های مختلف تحصیلی از جمله پزشکی، مهندسی و علوم انسانی امکان پذیر است. به دلیل هزینه متوسط رو به پایین دانشجویان خارجی در این کشور که زندگی آنان را ساده تر می کند. با توجه به هزینه های زندگی و تحصیلی در این کشور در سال 2023 افراد زیادی تقاضای مهاجرت به این کشور را دارند. دانشگاه های این کشور از سطح امکانات تحصیلی همراه با کارگاه ها و روش های تحصیلی متفاوت جایگاه خود را در سطح تحصیلی جهانی بالا برده اند.

از جمله رشته هایی که پذیرش آن سریع تر و راحت تر می باشد. اعزام دانشجو به روسیه برای این رشته زیاد می باشد می توان به پزشکی و مهندسی اشاره کرد. بسیاری از دانشگاه های موجود در این کشور اعتبار جهانی و رنکینگ بالایی در میان برترین کشور های جهان را دارد. این امر اعزام دانشجو به روسیه را در میان پر متقاضی ترین کشورها ازجمله انگلستان، آمریکا و آلمان به خوبی جذب می کند. برای اخذ ویزا برای تحصیل در روسیه مدت زمان بررسی درخواست تا پذیرش کمتر از 4 ماه خواهد بود. در این مقاله کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

اینفوگرافی اعزام دانشجو به روسیه

شرایط اعزام دانشجو به روسیه 2023

ورود هزاران مهاجر به صورت دانشجو به این کشور در سال از همه کشور های دنیا اتفاق می افتد. این کشور دارای 160 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و مراکز علمی با بهترین رتبه های علمی می باشد. تحصیل در روسیه برای دانشجویان به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر می باشد. به صورت تمام وقت و حضوری تحصیل می کنند. رشته های پزشکی و داروسازی در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی و روسی تدریس و از طریق مصاحبه صورت می گیرد. دانشجویانی که می خواهند به زبان روسی تحصیل کنند باید بین 7 تا 8 ماه قبل از شروع دوره های زبان را بگذرانند. هزینه های زندگی در این کشور در طول یک ماه برای دانشجویان خارجی حدودا بین 300$ الی 500$ (دلار) می باشد. هزینه های خوابگاه نیز نسبت به سایر دانشگاه های اروپا و آمریکا بسیار پایین تر می باشد.

به طور کلی هزینه اجاره آپارتمان در این کشور بدین صورت می باشد:

هزینه اجاره آپارتمان در روسیه

بررسی اعزام دانشجو به روسیه

اکثر متقاضیان برای تحصیل به این کشور سفر می کنند. پس از اتمام دوره تحصیلی، می توانید اقدام به دریافت تابعیت و گواهی سکونت این کشور کنید. لازم به ذکر است که مهاجرت به این کشور توسط راه ها و روش های دیگری نیز انجام می شود مانند:

  • مهاجرت کاری
  • اقامت
  • سرمایه گذاری

در کشور روسیه 3 سطح از آموزش عالی وجود دارد. پیش از بررسی این موضوع می توان به این نکته نیز اشاره داشت که به طور متوسط سالیانه 10% به تعداد دانشجویان بین المللی در این کشور افزوده شده است. گذرنامه کشور روسیه در رتبه 51 قرار دارد. شهروندان روسیه در هنگام ورود به 119 کشور و منطقه بدون ویزا یا ویزا دسترسی داشتند، که بر اساس شاخص محدودیت های ویزای و پاسپورت روسی از نظر آزادی سفر (همبسته با جزایر پالائو) در رتبه 51 قرار دارد.

مزایای تحصیل در روسیه

یکی از مهمترین مزایای تحصیل در روسیه این است که دانشگاه های این کشور از نظر علمی از شرایط بسیار خوبی برخوردار هستند و همین امر باعث شده است که بتوانید در رشته تحصیلی مورد نظر خود در این کشور تحصیل کنید و به جایگاه خوبی برسید.  در واقع همین امر بسیار مهم باعث شده است که بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند و به دنبال مقصدی مناسب برای سفر هستند، تحصیل در روسیه را انتخاب کرده و برای گذراندن دوره های تحصیلی خود از طریق تحصیل در دانشگاه های روسیه تلاش کنند. یکی دیگر از ویژگی ها و مزیت های مهم تحصیل در روسیه این است که می توانید در رشته های مختلف در دانشگاه های این کشور تحصیل کنید و با توجه به علاقه خود انتخاب کنید.

یکی دیگر از مزایای مهم تحصیل در روسیه این است که می توانید پس از ثبت نام در دانشگاه های روسیه در دوره های روسی شرکت کنید. در واقع دولت روسیه این فرصت را برای دانشجویان فراهم کرده است تا پس از شروع تحصیلات دانشگاهی به راحتی زبان را بیاموزند و به زبان روسی مسلط شوند.

مزایا تحصیل در روسیه

هزینه اعزام دانشجو به روسیه

یکی دیگر از مزیت های تحصیل در روسیه پایین بودن هزینه اعزام دانشجو به روسیه است. در واقع در مقایسه با دانشگاه های آمریکا و کانادا می توانید با هزینه های بسیار کمتری در این کشور تحصیل کنید و مدرک آکادمیک دریافت کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که علاوه بر هزینه های کم زندگی و تحصیل، می توانید از اساتید ماهر دانشگاه در دانشگاه های این کشور بهره مند شوید. این باعث می‌شود که بتوانید موضوعات علمی را بیاموزید و مهارت ‌های خود را به میزان قابل توجهی با هزینه کمتری بهبود بخشید.

برای بحث در مورد میانگین شهریه دانشگاه در روسیه باید اشاره کنیم که عوامل زیادی بر هزینه ها تأثیر می گذارد. مهم ترین عوامل عبارتند از:

  • نوع دانشگاه
  • رشته های مورد علاقه
  • سطح تحصیلات و غیره،

اگر متوسط ​​شهریه دانشگاه در روسیه را در نظر بگیریم، می توان گفت که هزینه ها به شرح زیر است:

  • سطح کارشناسی: RUB240000 تا RUB260000 (روبل) در سال
  • سطح تحصیلات تکمیلی: RUB260000 تا RUB280000 (روبل) در سال
  • سطح دکترا: RUB280000 تا RUB300000 (روبل) در سال

درجات علمی در روسیه

درجات علمی این کشوربه طور سنتی شامل چه سطح هایی می باشد؟

  • سطح اول، معادل دکترا
  • سطح دوم، دکتری علوم که بالاترین سطح می باشد.

در دانشگاه های دولتی روسیه 721 رشته وجود دارد که 45 رشته از آنها عمومی می باشند. دولت این کشور تامین مالی 338 رشته در این دانشگاه ها را به عهده گرفته است. سایر رشته ها توسط مقامات محلی و وزارتخانه ها تامین می شوند. در دانشگاه های غیر دولتی روسیه 369 رشته وجود دارد و ارائه می شود.

در این بخش می توانید به آمار نمودار تحولات رتبه علمی دانشگاه های برتر روسیه از جمله دانشگاه لومونوسف مراجعه فرمائید:

روند تحولات جایگاه علمی دانشگاه لومونوسف در روسیه

شرایط پذیرش تحصیلی 2023

تحصیل در مدارس روسیه

قبل از ورود به دانشگاه فرد بایستی در مدارس از آموزش های نظام آن سیستم فارغ التحصیل شوند. تحصیل در این دوره به مدت 9 ماه طول می کشد. دانشجویان به صورت ثانویه نیز می توانند تحصیل کنند. مدت زمان تحصیلات ثانویه 2 سال، در مدرسه عمومی به طول می انجامد. ممکن است این افراد بتوانند به یک مدرسه حرفه ای و یا موسسات آموزش عالی وارد شوند. برای افراد زیر 18 سال که سن قانونی برای ورود به دانشگاه ندارند، مدارس معتبر نیز در نظر گرفته شده است.

شرایط تحصیل در مدارس این کشور بدین شرح می باشد:

  • آموزش دوره ابتدایی حدود 4 سال می باشد.
  • دوره مقدماتی حدود 5 سال خواهد بود.
  • آموزش دوره متوسطه حدود 2 تا 3 سال است.

اعزام دانشجو به روسیه در مقطع کارشناسی

یکی از مهمترین دوره های آموزشی در خصوص تحصیل در این کشور دوره کارشناسی می باشد. دانشگاه های این کشور در دوره کارشناسی از رتبه های بالایی برخوردار می باشند.

در جدول زیر به بررسی رتبه های دانشگاه های این کشور در سال 2023 می پردازیم:

نام دانشگاه رتبه دانشگاهی در سال 2023
ITMO University360
Tomsk state University250
Kazan Federal University370
Novosibrik state University228

در این بخش از مقاله به بررسی مبحث اعزام دانشجو به روسیه در مقطع کارشناسی خواهیم پرداخت:

پارامترشرح
طول دوره4 سال
مدارک تحصیلی لازممدرک پیش دانشگاهی و دیپلم همراه با ریز نمرات
شهریه تحصیلی ماهانه*1200$ الی 6600$ (دلار)
رشته های پرتقاضاپزشکی، دندانپزشکی، مهندسی، هوافضا

*میزان شهریه در روسیه همانند اقصی نقاط دنیا بسته به رشته تحصیلی متغیر می باشد.

اعزام دانشجو به روسیه در مقطع کارشناسی ارشد

سالانه اخذ بورسیه تحصیلی رویای دانشجویان زیادی می باشد. همان طور که می دانید یکی از اصلی ترین موارد در خصوص بورسیه، معدل تحصیلی خوب در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. به همین دلیل متقاضیان سعی می کنند علاوه بر سپری کردن این مقطع در یک دانشگاه ایده آل از شرایط معدلی خوبی هم برخوردار گردند. هزینه تحصیل در این دوره در رشته های مختلف متفاوت می باشد. همچنین این دوره شامل تحقیقات علمی و ارائه پروپوزال دانشجو خواهد بود.

طول دوره تحصیلی کارشناسی ارشد در این کشور 2 سال است. شایان ذکر است که امکان تحصیل در طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی و روسی نیز مهیا می باشد. دانشجویان می توانند در حین تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته کار کنند و بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل را پوشش دهند. در این خصوص پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله هزینه زندگی در روسیه می باشد.

اعزام دانشجو به روسیه در رشته های مهندسی

کسانی که از طریق اعزام دانشجو به روسیه اقدام می کنند در رشته های مهندسی به زبان انگلیسی تدریس می شود. هزینه های تحصیل در بیشتر رشته های مهندسی دانشگاه های معتبر و مهم روسیه بسیار پایین می باشد. هزینه در هر شاخه تحصیلی در رشته های مهندسی حدود 2500$ (دلار) می باشد. این در مقایسه با دانشگاه های معتبر انگلستان، آلمان و آمریکا بسیار به صرفه است. هزینه های زندگی نیز بسیار پایین تر از سایر کشور های اروپایی می باشد. این کشور از نظر سطح تحصیلی در میان برترین دانشگاه های جهان دارای رنکینگ قابل ملاحظه است.

میانگین درآمد متقاضیان در رشته های مهندسی در این کشور در نمودار زیر شرح داده شده است:

درآمد متقاضیان رشته مهندسی در روسیه

رشته های مهندسی مورد پذیرش روسیه

رشته های مورد تقاضا برای اعزام دانشجو به روسیه رشته های، ریاضی، فیزیک، شیمی، نانو تکنولوژی، هوا و فضا،علوم هنر و فنی و مهندسی و موسیقی می باشد. از مهمترین شاخه های مورد پذیرش رشته ها می توان به مهندسی فضا، هوانوردی، A&P، مهندسی موشک و ManagementAviation می باشد. به دلیل موقعیت سیاسی و فضانوردی و جایگاه آن در سطح جهان دانشجویان در این رشته ها را، سریع تر پذیرش می کنند. این رشته ها به صورت تخصصی و حرفه ای در محیطی کاملا شبیه سازی شده و علمی تدریس می شوند. محققانی که در این رشته ها تحصیل می کنند، در پروژه های مختلف در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان اعزام می کنند. اینها همگی با بالاترین امتیازات و کمترین هزینه برای تحصیل در روسیه اتفاق می افتد.

اکثر رشته های مهندسی در این کشور عبارتست از:

  • مهندسی عمران
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • مهندسی برق
  • مهندسی الکترونیک

اعزام دانشجو به دانشگاه های پزشکی روسیه

اعزام دانشجو به دانشگاه های پزشکی روسیه

دوره پادفک این کشور یک دوره یک ساله آمادگی برای ورود به رشته های پزشکی می باشد. معمولا برای دانشجویان خارجی و جهت آموزش زبان روسی و دورس مربوط به رشته مورد نظر برگزار می شود. پادفک یا دوره‌ پیش‌ دانشگاهی، برای آموزش زبان روسی در دوره‌ های آمادگی 10 ماهه در دانشگاه ها و کشورهای روس زبان و ورود دانشجویان به دانشگاه‌ های روسیه تدوین گردیده است. این دوره‌ کاربردی بر پایه‌ بالای 1000 ساعت آموزش با دروس در بردارنده‌ نیازهای دانشجویان و مهاجران به کشور های روس زبان و روسیه می باشد.

میانگین درآمد رشته پزشکی در این کشور حدود 244000RUB (روبل روسیه)می باشد. این میزان درآمد از حداقل 84500RUB (روبل روسیه) شروع و به حداکثر 412000RUB (روبل روسیه) خواهد رسید. درآمد متقاضیان رشته پزشکی در این کشور در این بخش شرح داده شده است:

درآمد متقاضیان رشته پزشکی در روسیه

اعزام دانشجو به روسیه به دانشگاه های مورد تایید

معرفی برخی از دانشگاه های معتبر این کشور که موجب اعزام دانشجو به روسیه شده است، به شرح زیر می باشد:

نوع دانشگاه اسم دانشگاه 
دانشگاه های سطح 1 (عالی)Kazan (Volga Region) Federal University
Moscow institute of Physics and Technology
Bashkir State University Ufa
Russian state Technological University named after Tsiolkovsky – MATI، Moscow
Saint Petrsburg State Polytechnic University Saint Petersburg
دانشگاه های در سطح 2 (خوب)Russian state Hydro meteorological University Saint Petersburg
Moscow State University of Food Production
Moscow state academy of veterinary medicine and biotechnology Skryabin
Moscow State Forest University Moscow
Moscow State University of Culture and Arts
دانشگاه های در سطح 3 (متوسط)Dagestan State University, Makhachkala
Gnesins Russian Academy of Music, Moscow
Moscow Institute of Architecture – MARKHI (State Academy) Moscow
State University of Management, Moscow
Samara State Technical University, Samara

هزینه زندگی در روسیه

روسیه اغلب به عنوان کشوری متوسط از نظر هزینه برای زندگی نامیده می‌شود. در بررسی هزینه زندگی در سال 2023، مسکو به در میان 15 شهر گران برای مهاجران انتخاب شد. سنت پترزبورگ در این رتبه بندی نیز در میان سی شهر گران قیمت جهان معرفی شد. با این حال، ممکن است زندگی در روسیه برای مهاجران مقرون به صرفه باشد، به شرطی که برخی از تجملاتی را که با خانه مرتبط می‌کنند کنار بگذارند و استانداردهای زندگی محلی ‌تری را اتخاذ کنند. در حالی که مسکن در اینجا می تواند بسیار گران باشد، اقلام دیگری مانند مواد غذایی، حمل و نقل عمومی و بنزین را می توان به طور کاملا معقول تهیه کرد.

برای زندگی در این کشور توزیع هزینه زندگی در روسیه در زیر آمده است:

توزیع هزینه زندگی در روسیه

درخواست ویزای تحصیلی برای اعزام دانشجو به روسیه

تمامی کشورهای جهان قبل از اعزام دانشجو به روسیه، باید برای درخواست ویزای تحصیلی روسیه اقدام نمایند. اکثر کشورهای غیر روسی که قصد اعزام دانشجو به روسیه را دارند، برای انجام این کار باید ویزای تحصیل دریافت کنند. زیرا فقط اتباع کشورهای بلاروس و اوستیای جنوبی می توانند برای مدت نامحدود و بدون ویزا در روسیه به تحصیل بپردازند. البته فرآیند درخواست ویزای تحصیلی جهت اعزام دانشجو به روسیه شامل مراحلی است که باید آنها را تکمیل کنید. مراحل درخواست ویزای تحصیلی روسیه به شرح زیر می باشد:

  • دریافت پشتیبانی ویزا: دانشجویان می توانند از وزارت کشور روسیه در ایران پشتیبانی ویزای یا دعوتنامه خود را دریافت کنند.
  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی روسیه: فرم درخواست ویزای تحصیلی روسیه به صورت آنلاین در وب سایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه قرار دارد.
  • درخواست ویزای تحصیلی خود را شخصا ارسال نمایید.
  • پرداخت هزینه درخواست ویزای تحصیلی روسیه

البته لازم به ذکر است که پس از اعزام دانشجو به روسیه دانشجویان باید فرآیندهایی را انجام دهند. فرآیند های لازم پس از اعزام دانشجو به روسیه به شرح زیر می باشد:

فرآیندهای پس از اعزام دانشجو به روسیهتوضیحات
دریافت کارت مهاجرتدانشجویان اعزامی، در بندر ورودی روسیه کارت مهاجرت دریافت خواهند کرد. دانشجویان باید اطلاعات مورد نیاز داخل کارت مهاجرت را تکمیل کنند. یک قسمت کارت نیز باید در پلیس مرزی روسیه بماند.
ثبت ویزای تحصیلی روسیهبه محض ورود به روسیه ویزای تحصیلی خود را ثبت کنید. البته این مسئولت بر عهده هتل یا صاحبخانه شخصی شما در روسیه است. البته دانشجویان کپی پاسپورت و کارت مهاجرت خود را نیز باید به آنها ارائه دهند. زیرا آنها به این اسناد برای تکمیل فرآیند نیاز خواهند داشت.

در نمودار زیر می توانید روند اعزام دانشجو به روسیه را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند اعزام دانشجو به روسیه را طی سال های اخیر

دریافت بیمه دانشجویی پس از اعزام دانشجو به روسیه

توجه به این نکته الزامی است که، پس از اعزام دانشجو به روسیه، دانشجویان باید برای بیمه دانشجویی خود در این کشور درخواست دهند. زیرا شما بدون داشتن بیمه دانشجویی نمی توانید در این کشور به تحصیل خود ادامه دهید. بنابراین تمام دانشجویان اعزامی در روسیه باید مطابق با قوانین این کشور بیمه نامه پزشکی داشته باشند. به طور کلی هنگام ثبت نام در دانشگاه های روسیه و زمانی که به شما محل اقامت اختصاص داده می شود. باید برای دریافت بیمه دانشجویی خود اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که شهروندان برخی از کشورها هنگام درخواست ویزای تحصیلی خود به روسیه نیز به بیمه دانشجویی نیاز دارند. در نهایت اینکه بیمه دانشجویی روسیه، راهی مطمئن و مقرون به صرفه برای محافظت از سلامت دانشجویان در این کشور است.

بورسیه تحصیلی روسیه در سال 2023

بورسیه های تحصیلی این کشور معمولا به دانشجو های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تعلق می یابد. این امر موجب راحت تر شدن زندگی دانشجو در این کشور می شود. سطح علمی دانشگاه های این کشور متفاوت است. برای یافتن بهترین دانشگاه های این کشور، متقاضیان بایستی تحقیقات لازم را انجام دهند. با توجه به محل سکونت در روسیه، نوع زندگی و عادات دانشجویان، مخارج تحصیلی متفاوت می باشند.

شرایط پذیرش تحصیلی 2023

هزینه ها بورسیه و شهریه دانشگاه ها بدین قرار است:

  • مبلغ بورسیه تحصیلی در هر ماه: 1200$ (دلار)
  • هزینه تحصیل سالانه: 6000$ الی 10000$ (دلار)

این مخارج با اینکه در حال افزایش است. اما از بسیاری از کشور های جهان ارزان تر و کم تر می باشد. دانشجویان دانشگاه های این کشور اجازه کار دارند. این بدان معناست که متقاضیان می توانند به صورت پارت وقت در دانشگاه یا بیرون از دانشگاه درآمد زایی کنند. متقاضیان بایستی پیش از ورود به این کشور، کارهای بیمه و بهداشت خود را انجام دهند، تا از لحاظ درمانی در کشور روسیه پوشش شوند. باید به این نکته اشاره کرد که موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آمادگی دارد که مشاوره های رایگان را در ارتباط با موضوع اعزام دانشجو و مهاجرت به روسیه را در اختیار متقاضیان قرار دهد. تحصیل در این کشور با مزایایی همراه خواهد بود.

سوالات پرتکرار در باب اعزام دانشجو به روسیه

در این بخش به سوالات پرتکرار در باب اعزام دانشجو به روسیه می پردازیم:

  • شرایط تحصیل در دانشگاه های روسیه چیست؟ ورود به دانشگاه های برتر روسیه بسیار رقابتی است و امتحانات ورودی ویژه هر سال برگزار می شود. دانش آموزان با شهروندی روسیه، صرف نظر از اقامت در خارج از روسیه، باید برای مطالعات با توجه به سیستم رقابتی استاندارد و به طور مستقیم توسط دفتر پذیرش دانشکده اقدام کنند.
  • شرایط خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان در روسیه به چه صورت است؟ پیدا کردن محل اقامت در روسیه آسان نیست و می تواند بسیار گران باشد، بنابراین بسیاری از دانشجویان بین المللی ماندن در محوطه دانشگاه و یا در سالن دانشگاه محل اقامت را انتخاب می کنند.
  • زبان تدریس در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه به چه زبانی است؟ زبان اصلی آموزش روسی است. آموزش در روسیه، در تمام موسسات آموزشی معتبر معمولا به زبان روسی انجام می شود اما آموزش به زبان انگلیسی نیز وجود دارد، به جز در مراکز پیش دبستانی. شهروندان روسیه حق دارند زبان مادری خود را در مدرسه متوسطه طبق قانون آموزش ببینند. زبان تدریس توسط بنیانگذار هر موسسه آموزشی انتخاب شده است.
  • آیا دانشگاه های پزشکی روسیه از سوی وزارت بهداشت پزشکی مورد تایید هستند؟ بله، تعدادی از دانشگاه های پزشکی روسیه توسط وزارت بهداشت ایران تایید شده اند و برای اخذ پذیرش از ماه ژانویه تا جولای می توان جهت پذیرش ترم سپتامبر اقدام کرد.
5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اعزام دانشجو به روسیه

  1. پرویز گفت:

    سلام من 40 ساله هستم امکان تحصیل ارشد تو روسیه برام مقدور هست؟

    1. صادقی گفت:

      سلام. بله امکان تحصیل در روسیه برای شما وجود داره. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *