مهاجرت به کشور سوئیس

اخذ اقامت سوئیس

اخذ اقامت سوئیس

بسیاری از متقاضیان بین المللی درصدد اخذ اقامت کشورهای اروپایی از جمله اخذ اقامت سوئیس می باشند، که از طریق روش های قانونی میسر می باشد. این کشور فدرال که به صورت مستقیم و با اهمیت زیاد رای مردم اداره می شود. از این رو همواره مورد توجه جهانیان بوده است. امنیت حرف اول را می زند لذا بسیاری با خیالی آسوده راجع به امنیت مالی و جانی به سوئیس مهاجرت می کنند و خواستار اخذ اقامت این کشور هستند. این کشوراز جمله کشورهای مهم اروپا است. مقیمان و دارندگان پاسپورت سوئیس به راحتی به حوزه شنگن سفر می کنند. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این مقاله درباره اخذ اقامت سوئیس و راه های آن توضیحات لازم را داده اند.

تابعیت کشور سوئیس

اتباع خارجی می توانند بعد از 12 سال زندگی، یا در شرایط خاص، تابعیت یا اقامت دائم سوئیس را کسب کنند. برخی از خارجی ها در گرفتن تابعیت سوئیس یا اقامت از مزایای مختلفی بهره مند می شوند. گرچه خارجی ها می توانند با داشتن مجوز اقامت سوئیس به صورت دراز مدت در سوئیس زندگی کنند. گذرنامه سوئیس به عنوان یکی از دشوارترین گذرنامه های اروپا برای دستیابی به شهرت شناخته می شود. اما کسب پاسپورت این کشور مزایای بسیار زیادی برای متقاضیان دارد. گذرنامه سوئیس در فهرست قدرت گذرنامه با دسترسی بدون ویزا به 155 کشور در رده چهارم قرار دارد.

با توجه به ملیت متقاضی الزامات مختلفی اعمال می شود. به طور کلی روند کسب اقامت دائم و تابعیت در کشور سوئیس برای اتباع اروپایی آسان تر است. در حالی که شهروندان کشور های غیر اروپایی و ثالث با توجه به شرایط آن ها می توانند بعد از سال های معینی از زندگی به طور مداوم در سوئیس، درخواست تابعیت کنند. افراد خارجی پس از گذشت 12 سال اقامت یا اقامت دائم پس از 10 سال به طور واجد شرایط تابعیت را کسب می کنند. اگرچه برای افرادی که با اتباع سوئیسی ازدواج کرده اند و افراد خاصی که در سوئیس متولد شده اند، مسیر های کوتاهتری برای کسب تابعیت و اقامت سوئیس سپری می کنند.

شرایط تابعیت و اقامت سوئیس

برای تبدیل شدن به اتباع این کشور، اساساً 3 مسیر وجود دارد:

  • از طریق تولد
  • ازدواج
  • تابع شدن از طریق خاک (12 سال اقامت در سوئیس)

برخلاف ایالات متحده، سوئیس تابعیت فرزند را به دلیل به دنیا آمدن در خاک این کشور اعطاء نمی کند. اگر کودک فرزند والدین متاهل باشد. حداقل 1 نفر از آنها سوئیسی باشد، به طور خودکار فرزند آن ها تابع کشور سوئیس محسوب می شود. فرزند یک زن غیر متاهل سوئیسی نیز به طور خودکار سوئیسی محسوب می شود. اگر پدر مجردی سوئیسی باشد و همسر متقاضی شهروند یک کشور خارجی باشد، کودک می تواند تابعیت سوئیس را تا زمانی که پدر قبل از اینکه فرزند به سن قانونی برسد اقدام به کسب تابعیت در خاک کشور سوئیس برای فرزند خود کند، داشته باشد. جهت زندگی در این کشور مقاله هزینه زندگی در سوئیس را مطالعه بفرمائید.

بررسی تابعیت سوئیس

متقاضیان خارجی بدون ارتباط مستقیم خون با سوئیس از طریق تولد یا ازدواج باید حداقل 10 سال در این کشور زندگی کنند تا بتوانند درخواست تابعیت کنند. سال های زندگی در کشور سوئیس برای کسب تابعیت از 10 الی 20 سال برای افراد مختلف متفاوت می باشد. دانش یک زبان ملی به حداقل سطح گفتاری B1 و سطح کتبی A2 برای کسب تابعیت کشور سوئیس از روش های مختلف مورد نیاز خواهد بود. متقاضیان صدور مجوز برای گرفتن گذرنامه سوئیس نیاز به اجازه اقامت C دارند. دبیرخانه ایالتی مهاجرت بررسی می كند كه آیا متقاضیان با شیوه زندگی سوئیس و همچنین با آداب و سنت سوئیسی آشنا هستند، از قوانین کشور سوئیس پیروی می کنند و یا امنیت داخلی یا خارجی سوئیس را به خطر نمی اندازند.

سپس دبیرخانه ایالتی مهاجرت درخواست متقاضی را برای شروع روند طبیعی شدن چراغ سبز می کند اما این بدان معنا نیست که ارائه شهروندی به متقاضی حتمی است. در عوض، کانتون ها و شهرداری ها الزامات خاص خود را دارند که باید برآورده شوند. پس از ارسال درخواست خود برای تهیه مجوز، متقاضی را به یک مصاحبه شخصی دعوت می کنند تا متقاضی از اقدامات بعدی که انجام می شود مطلع می شود. جهت کار در این کشور اروپایی ابتدا مقاله ویزای کاری سوئیس را دریافت نمائید.

مزایای اخذ اقامت سوئیس

سوئیس کشوری چند زبانه و دارای تنوع فرهنگی از کشورهای شناخته شده در سطح جهان و به اصطلاح یک کشور بین المللی است. این کشور مقر بسیاری از سازمان ها و نهادهای بین المللی و سیاسی است. همچنین با توجه به امنیت بالای کشور و کم ترین میزان مصادره اموال در این کشور، سوئیس برای سرمایه گذاران بسیار محبوب است.

لذا مزایای اخذ اقامت این کشور که از جمله آنها در زیر بیان شده است بسیاری از مهاجرین را علاقه مند به مهاجرت و اخذ اقامت سوئیس کرده است.

  • زندگی در بالاترین سطح کیفی و استاندارد جهانی
  • امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان
  • امکان استفاده و کسب موقعیت های فراوان به دلیل بین المللی بودن سوئیس
  • اقتصاد پایدار و پتانسیل بالای پیشرفت
  • استفاده از اعتبار سوئیس برای کار و غیره
  • سفر بدون ویزا به حوزه شنگن
  • امکان اخذ تابعیت سوئیس در کنار حفظ تابعیت کشور خود

هزینه اقامت در زوریخ سوئیس

هزینه زندگی در زوریخ حتی با توجه به استانداردهای بالای حال حاضر در این شهر گران قیمت است. گذشته از هزینه اقامت، حمل و نقل، غذا و آموزش نیز هزینه های بالایی دارد. مهاجران نیز باید مالیات های گوناگون و حق بیمه را پرداخت کنند. در حال حاضر شهر زوریخ از میان بیش از 200 شهر جهان از نظر گرانی در رده ششم قرار دارد. با این حال، هزینه های بالای زندگی آن با حقوق بالا و کیفیت خوب زندگی کاهش می یابد. برای مهاجران مهم است که پیش بینی کنند هزینه های زندگی و اقامت در زوریخ چقدر خواهد بود. بنابراین آنها می توانند با دریافت حقوق خوب به این شهر مهاجرت کنند. هزینه متوسط زندگی برای یک نفر هر ماه 3759CHF (فرانک سوئیس) تخمین زده شده است.

در لیست زیر برای درک بهتر این هزینه ها، مواردی از هزینه ها در شهر زوریخ آورده شده است.

  • اجاره ماهانه یک اپارتمان به مساحت 85 متر مربع در منطقه گران شهر: 3335CHF (فرانک سوئیس)
  • اجاره ماهانه یک اپارتمان به مساحت 85 متر مربع در منطقه معمولی شهر: 2319CHF (فرانک سوئیس)
  • هزینه جانبی اقامت در یک آپارتمان 85 متری برای 2 نفر: 259CHF (فرانک سوئیس)
  • اجاره ماهانه یک اپارتمان به مساحت 45 متر مربع در منطقه گران شهر: 1992CHF (فرانک سوئیس)
  • اجاره ماهانه یک اپارتمان به مساحت 45 متر مربع در منطقه معمولی شهر: 1498CHF (فرانک سوئیس)
  • هزینه جانبی اقامت در یک آپارتمان 45 متری برای 1 نفر: 150CHF (فرانک سوئیس)
  • هزینه اینترنت ماهانه: 55CHF (فرانک سوئیس)

بررسی هزینه اقامت سوئیس

در حال حاضر در سوئیس حدود 40% مردم صاحبخانه هستند و الباقی اجاره پرداخت می کنند. البته در نظر داشته باشید که بسیاری در این کشور مهاجر هستند و حق خرید ملک در هر نقطه ای را ندارند. از این رو کرایه خانه و هزینه اقامت بسیار رقابتی و بالا می باشد. این هزینه ها علی الخصوص در شهرهای زوریخ ، ژنو، برن و دیگر شهرهای بزرگ گران تر می باشند. براساس آمار منتشر شده حدود 20% حقوق مردم صرف هزینه اقامت در سوئیس می شود. همچنین میزان حقوق میانگین سالانه در سوئیی حدود 187000CHF (فرانک سوئیس) برآورد شده است. به صورت کلی هزینه اقامت در شهرهای بزرگ سوئیس گران تر است و هر چه از مرکز شهر دورتر شوید این هزینه ها کم تر می شود.

به صورت میانگین هزینه اقامت در جدول زیر ارائه شده است:

نوع اقامتقیمت میانگین به فرانک سوئیس ماهیانه
آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر1596CHF
آپارتمان 1 تخته در خارج شهر1258CHF
آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر2937CHF
آپارتمان 3 تخته در خارج شهر2263CHF
خرید آپارتمان در مرکز شهر هر متر مربع12482CHF
خرید آپارتمان در خارج شهر هر متر مربع8472CHF

روش های اخذ اقامت سوئیس

در حال حاضر به طرق مختلفی می توان اقامت سوئیس را دریافت کرد و به این کشور مهاجرت کرد که در لیست زیر معرفی شده اند.

  • اخذ اقامت سوئیس از روش سرمایه گذاری
  • اخذ اقامت سوئیس از طریق کار
  • اخذ اقامت سوئیس از طریق ازدواج
  • اخذ اقامت سوئیس از طریق تولد
  • اخذ اقامت سوئیس از راه تحصیل
  • اخذ اقمت سوئیس از طریق پناهندگی

اخذ اقامت سوئیس از طریق کار

یکی از راه های اقامت در این کشور، کار است. البته افراد غیر عضو اتحادیه اروپا برای دریافت اقامت نیاز به داشتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرما قبل از مهاجرت خواهند داشت. البته این کشور به صورت کلی از نیروی کار خارجی که دارای مهارت و تخصص هستند استقبال می کند. البته برای دریافت مجوز استخدام نیروی کار در سوئیس سالانه سهمیه ای وجود دارد و کار در سوئیس رقابتی است. لذا افراد عضو اتحادیه اروپا در اولویت می باشند و افراد دیگر کشورها در اولویت بعد هستند.

شرایط استخدام نیروی غیرعضو اتحادیه اروپا بدین صورت می باشد که 6 ماه کار مورد نظر در سوئیس و اتحادیه اروپا آگهی شده باشد و نیرو یافت نشده باشد. همچنین ویزای کار معمولا از 3 ماه به صورت کوتاه مدت و از 1 سال تا 5 سال به صورت طولانی مدت صادر می شود. شایان ذکر است حقوق متوسط در سوئیس از بالاترین ها در سطح جهان است.

اقامت سوئیس از روش سرمایه گذاری

این کشور یکی از امن ترین کشورهای جهان است. به دلیل این امنیت و همچنین بین المللی بودن و قوانین عالی بسیار مورد علاقه سرمایه گذاران می باشد. البته توجه داشته باشید که قوانین در کانتون های سوئیس کمی متفاوت می باشد. میزان مالیات ها و غیره در این کانتون ها یکسان نیست. لذا بایستی قوانین کانتون مورد نظر برای سرمایه گذاری و اقامت را مطالعه کنید. اخذ اقامت سوئیس از روش سرمایه گذاری به 2 روش سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت در سوئیس و سرمایه گذاری از طریق پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای بازنشستگان در سوئیس امکان پذیر است. ثبت شرکت در سوئیس برای افراد سرمایه گذاری که خواهان راه اندازی کسب و کار با سرمایه خود در سوئیس هستند مناسب است که منجر به دریافت اقامت سوئیس می شود.

اما استفاده از روش دوم برای سرمایه گذاری ملزم به شروط زیر است:

  • فرد بایستی در 10 سال گذشته در سوئیس اقامت نداشته باشد.
  • سن فرد متقاضی بایستی بین 18 الی 55 سال باشد.
  • افراد متقاضی هیچ گونه شغلی در سوئیس نداشته باشد.
  • فرد بسته به قوانین هر کانتون قابلیت پرداخت مالیات بر هزینه سال حداقل 150000CHF الی 1 میلیون CHF (فرانک سوئیس) را داشته باشد.

جهت تکمیل اطلاعات خود در این بخش مقاله سرمایه گذاری در سوئیس را بررسی بفرمائید.

اخذ اقامت سوئیس از راه ازدواج

اخذ اقامت سوئیس از راه ازدواج

یکی از مطمئن ترین راه های اخذ اقامت این کشور، ازدواج می باشد. لذا در صورت ازدواج با یک تبعه سوئیسی می توانید اقامت را اخذ کنید. البته ازدواج شما بایستی توسط کانتون مورد نظر تایید و ثبت شود. از شروط لازم برای ازدواج با تبعه سوئیسی مسلط بودن به یکی از زبان های رایج در سوئیس یعنی آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی یا انگلیسی است.همچنین فرد بایستی تابع قوانین سوئیس باشد و بتوانند در سوئیس زندگی کند. از نظر مالی توانایی آن را داشته باشد. علاوه بر این بایستی سابقه کیفری نداشته باشد. در امنیت ملی سوئیس نیز اختلالی ایجاد نکند. برای اخذ اقامت دائم این افراد بایستی 3 سال از ازدواج آنها گذشته باشد. فرد باید 5 سال در این کشور زندگی کرده باشند. در صورتی که فرد در سوئیس اقامت نداشته باشد بایستی 6 سال از مدت ازدواج آنها گذشته باشد.

اقامت سوئیس از راه تحصیل

خوشبختانه دانشگاه های این کشور از بهترین دانشگاه های اروپا و جهان می باشند. دانشگاه های برتر این کشور در شهرهای مهم و بزرگ سوئیس هستند. این شهرها عبارتند از:

  • زوریخ
  • ژنو
  • برن

افرادی که موفق به پذیرش از دانشگاه های سوئیس شوند می توانند اقامت این کشور را اخذ کنند. طول دوره تحصیلی بدین قرار است:

  • کارشناسی: حداقل 4 سال
  • کارشناسی ارشد حداقل: 2 سال
  • دکتری حداقل: 5 الی 7 سال

البته با یافتن کار، اقامت پس از تحصیل در کشور سوئیس می تواند تمدید شود. در نهایت منجر به اخذ اقامت دائم این کشور شود. از جمله موارد لازم برای اخذ ویزا و پذیرش تحصیلی داشتن مدارک تحصیلی معتبر و مدارک زبان می باشد. توجه داشته باشید تحصیل در این کشور با توجه به اعتبار مدارک آن و امکان پیشرفت عالی خوی یک نوع سرمایه گذاری به حساب می آید.

لازم به ذکر است که دیگر شرط برای اخذ اقامت از طریق تحصیل در دانشگاه های این کشور، این می باشد که در گام اول اشخاص متقاضی ملزم به انتخاب رشته تحصیلی مناسب خود را جستجو نماید. بدین ترتیب موفق به گرفتن پذیرش در دانشگاه می شود. در زمانی که مدرک نشان دهنده گواهی ثبت نام برای پذیرش این اشخاص در دانشگاه مورد تایید قرار گرفت. این فرصت را دارید برای متقاضیان ویزای تحصیلی این کشور درخواست دهید.

اخذ اقامت سوئیس از راه تولد

یکی از مواردی که برخی به اشتباه تصور می کنند موجب اخذ اقامت سوئیس می شود تولد در این کشور است. سوئیس برخلاف کشورهایی مانند آمریکا و کانادا بر اساس اصل خاک عمل نمی کند. اساس تابعیت و اقامت فرزند متولد شده بر اساس اصل خون می باشد. لذا چنانچه فرد متولد شده در سوئیس از یک پدر یا مادر تبعه سوئیس باشد می تواند اقامت سوئیس را داشته باشد. چون اساسا به عنوان تبعه سوئیس شناخته می شود. بنابراین افرادی که در سوئیس متولد می شوند و والدین آنها هیچ اقامت بلند مدتی در سوئیس ندارند. فرزند نمی توانند در این کشور اقامت داشته باشند یا تبعه سوئیس شوند. این مورد مگر در صورتی امکان پذیر است که والدین فرد دارای مجوز اقامت در سوئیس باشند.

اخذ اقامت سوئیس از راه پناهندگی

طبق کنوانسیونی که در شهر ژنو سوئیس بنا شده تمامی کشورهای عضو این کنوانسیون موظف هستند افرادی را که به دلایلی مانند نژاد، جنسیت، ایده، مذهب، جنگ دچار خطرات جانی و تهدید هستند و به کشور ثالث پناه آورده اند به عنوان پناهنده بپذیرند. از آنها طبق رفتارهای انسانی مراقبت کنند. اجازه اقامت به آنها بدهند. البته این روش با توجه به مشکلات فراوان مانند پروسه طولانی پذیرش، عدم قطعیت آن، خطرهای مالی و جانی، خراب کردن پل های پشت سر و بسیاری از موارد دیگر به هیچ عنوان توسط مشاورین این موسسه توصیه نمی شود. استفاده از روش های دیگر توضیح داده شده مانند تحصیل، کار وغیره برای اخذ اقامت سوئیس توصیه می گردد.

توجه داشته باشید با اقامت 12 ساله در سوئیس این افراد می توانند برای اقامت دائم سوئیس درخواست دهند و پاسپورت سوئیس را نیز داشته باشند. جهت اخذ اقامت سایر کشورهای ارپایی مقاله اقامت پرتقال را بررسی بفرمائید. علاوه بر این استفاده از ویزای همراه نیز یکی از گزینه های مناسب برای مهاجرت اعضاء خانواده به کشور سوئیس می باشد. چنانچه سوالاتی در زمینه مهاجرت به کشور سوئیس و دیگر کشورهای اروپایی دارید می توانید برای دریافت پاسخ خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس برقرار کرده و از دانش و اطلاعات وکیلان با تجربه این موسسه بهره مند شوید.

سوالات پرتکرار در باب اقامت در سوئیس

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب اقامت در سوئیس می باشیم:

  • بهترین طرق اخذ اقامت سوئیس چیست؟ بهترین طرق اخذ اقامت از طریق تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور می باشد که هر ساله درخواست چشم گیری را به سمت خود سوق داده است.
  • آیا امکان تمدید ویزای توریستی سوئیس در خاک این کشور مهیا است؟ امکان انجام این کار تنها در موارد استثنا نظیر تصادف شدید و مواردی از این قبیل وجود دارد و چنانچه دلایل فرد مبنی بر نیاز به تمدید مدت اعتبار ویزای شنگن محکم و قابل استناد باشد، شانس تمدید ویزای توریستی وی در خاک سوئیس وجود خواهد داشت.
  • شرایط اخذ تابعیت سوئیس شامل چه مواردی است؟ پرداخت به موقع مالیات ها/ آماده ارائه خدمات به بخش ارتش/ مطیع قوانین سوئیس/ توانایی صحبت به زبان فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی
  • آیا امکان اخذ اقامت پس از تحصیل در سوئیس وجود دارد؟ بله، در صورتی که پس از فارغ التحصیلی موفق به پیدا کردن کار شوید. می توانید نسبت به اخذ اقامت این کشور اقدام فرمایید. امکان اخذ اقامت سوئیس از طریق ازدواج راهی مطمئن و نسبتا راحت است اگر کیس واقعی داشته باشید.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *