مهاجرت کاری یونان

کار در یونان

کار در یونان

مهاجرت و کار در یونان براساس آخرین قوانین 2023 مورد توجه بسیاری از متقاضیان می باشد. دانستن شرایط کار و مقرارات تعیین شده برای کار مهم است. زیبایی های ناتمام این کشور و فرهنگ و تمدن غنی آن برای بسیاری قابل توجه می باشد. بهتر است متقاضیانی که قصد کار در این کشور را دارند در رابطه با کار در یونان و شرایط آن تحقیق کرده و سپس اقدام به مهاجرت نمایند. در این زمینه ممکن است ابهامات بسیاری برای افرادی که قصد مهاجرت به یونان را دارند به وجود بیاید. به طور مثال:

  • آیا برای کار در یونان نیازی به مجوز کار وجود دارد؟
  • چه مدارکی برای اخذ اقامت کاری در یونان مورد نیاز می باشد؟
  • روند رسیدن به کار در یونان به چه صورت می باشد؟
  • شرایط کار در یونان برای ایرانیان چگونه است؟
در این مطلب میخوانید پنهان

در این مقاله تلاش شده است به سوالات متقاضیان پاسخ داده شود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله قصد دارد به بررسی کار در یونان و شرایط کار در این کشور بپردازد. در صورت هرگونه سوال با مشاورین این مجموعه تماس بگیرید.

اینفوگرافی کار در یونان

اقتصاد یونان

قبل از مهاجرت کاری به کشور یونان بهتر است اطلاعات مفید و مختصری درباره شرایط اقتصادی این کشور داشته باشید. اقتصاد یونان در رتبه 51 دنیا قرار دارد و از نظر برابری قدرت خرید ، یونان رتبه 53 در اقتصادهای بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است. از سال 2019، در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، یونان رتبه 16 را به خود اختصاص داد. حمل و نقل و کشتی سازی، توریسم، فرآوری مواد غذایی و دخانیات، منسوجات، مواد شیمیایی، محصولات فلزی، معدن و نفت صنایع مادر کشور یونان هستند.

همچنین بخش های اصلی که نیروی فعال اقتصادی کشور یونان در آنها مشغول به کار هستند عبارتند از:

بخش های اصلی اقتصاد در یونان

مزایای کار در یونان

اتباع خارجی که به دنبال کار در یونان هستند، می توانند از مزایای بی شمار این کشور برای مهاجران بهره مند شوند. از مهمترین مزایای کار در یونان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای کار در یونانتوضیحات
پشتیبانی قدرتمندمتقاضیان کار در یونان، به محض ورود به این کشور و در طول فرآیند استخدام از پشتیبانی قدرتمندی در حوزه اداری و حقوقی برخوردار خواهند شد.
بوروکراسی مطلوببر خلاف اغلب کشورهای اروپایی مدرن، برای استخدام در شغل مورد علاقه خود نیازی به طی کردن بوروکراسی های پیچیده را ندارید.
زیبایینقل مکان جهت کار در یونان شما را با زیباترین کشور مدیترانه آشنا می کند. علاوه بر این کار در یونان یکی از با ارزش ترین تجربه های زندگی شما خواهد بود.
هزینه زندگیهزینه زندگی در یونان به نسبت اغلب کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود. از سوی دیگر میزان حقوق و دستمزد نیز در یونان از سطح قابل قبولی برخوردار است.

به طور کلی اگر دوست دارید با مردم مختلف از سراسر جهان ارتباط برقرار کنید، و به دنبال یک گام هیجان انگیز هستید، کار در یونان بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. علاوه بر این کشور به عنوان بهترین مکان برای دریافت گواهینامه های مختلف شغلی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر دوره های مختلف زبان یونانی برای افرادی که قادر به صحبت کردن این زبان نیستند، یکی دیگر از مزایای این کشور برای کار می باشد. زیرا شما با یادگیری زبان یونانی می توانید شانس خود را برای پیدا کردن شغل مناسب در این کشور بالا ببرید.

فرآیند مهاجرت کاری به یونان

اخذ مجوزهای اقامت یا کار برای اتباع غیر منطقه اقتصادی اروپا برای کسانی که اصالت یونانی ندارند یا با یونانی ازدواج نکرده اند بسیار دشوار است. هنگامی که مجوزهای جداگانه داشتند، اجازه اقامت و اجازه کار اکنون یکپارچه هستند، به این معنی که مجوزهای اقامت می تواند شامل حق کار باشد. دریافت مجوز کار مستقل برای یک تبعه غیر اتحادیه اروپا امکان پذیر نیست. اجازه کار در مجوز اقامت گنجانده شده است. مجوزهای کار در یونان مختص کارفرما هستند (اگرچه ممکن است استثناء وجود داشته باشد)، شغل خاص و مکان خاص است و معمولاً برای 1 سال اعتبار دارند.

یونان همچنین وضعیت اقامت برای اتباع غیر اتحادیه اروپا را به اشتغال مداوم مرتبط می کند. یک کارگر از یک کشور غیر اتحادیه اروپا باید ابتدا ویزای ورود به یونان را دریافت کند و سپس یک بار در یونان برای اجازه اقامت یا کار در یونان درخواست دهد. دریافت مجوز کاری یونان به شرح زیر است:

شرایط دریافت مجوز کاری یونان دوره های اعتبار از 1 تا 5 سال متغیر است. مدارک زیر برای دریافت اجازه اقامت مورد نیاز است:

  • پاسپورت به اضافه فتوکپی
  • حداقل 2 قطعه عکس گذرنامه
  • گواهی بیمه درمانی
  • گواهی سلامت از یک بیمارستان دولتی
  • مدرک نشانی محلی (سند مالکیت یا قرارداد اجاره)
  • اثبات توانایی حمایت از خود – شغل یا منابع
  • گواهی پرداخت هزینه مورد نیاز به اداره مالیات ملی

مراحل مهاجرت به یونان از طریق کار

همانطور که می دانید، کشور یونان یکی از کشورهای اروپایی می باشد و مهاجرت کاری به این کشور شرایط مشابه ای با اکثر کشورهای منطقه دارد. کارگران و متخصصان خارجی که به فکر مهاجرت به یونان از طریق کار هستند، باید قبل از سفر خود، در صورت نیاز اقدام به دریافت ویزا کاری و مجوزهای کاری کنند که طبق قوانین یونان صادر می شود. در کشور یونان فرصت های شغلی مختلفی برای نیروی کاری متخصص خارجی وجود دارد و استقرار شرکت های بین المللی در این کشور موجب افزایش شناس استخدام مهاجران بین المللی شده است. البته در نظر داشته باشید که شرایط کار در کشور یونان مانند بهترین کشورهای اروپایی (آلمان، فرانسه، اسپانیا، فنلاند، سوئد، دانمارک و غیره) مناسب نیست و مهاجران خارجی برای یافتن شغل مناسب در یونان روند سختی را باید طی کنند. مهمترین موضوع برای مهاجرت به یونان از طریق کار داشتن پیشنهاد شغلی می باشد.

مراحل مهاجرت به یونان از طریق کار عبارتند از:

مراحلامور
1تهیه رزومه، مدارک و رعایت شرایط و الزامات برای کاریابی
2مراجعه به موسسات، سایت ها و مراکز کاریابی برای بررسی فرصت های شغلی
3یافتن شغل مناسب و دریافت دعوت نامه کاری از کارفرمای معتبر یونانی
4تهیه اسناد لازم برای درخواست ویزای کاری یونان
5تکمیل فرم درخواست ویزا، ارائه اسناد لازم و پرداخت هزینه اخذ ویزای کاری یونان
6انتظار برای بررسی پرونده در سفارت (اعلام نتایج)
7دریافت ویزای کار و مهاجرت به یونان

اقامت از طریق کار در یونان

برای کسب اقامت و تابعیت در کشور یونان متقاضیان از سراسر دنیا می توانند با انتخاب روش های مختلف اقدام به مهاجرت به کشور یونان کنند.

روش ها و راه های مهاجرتی به کشور یونان برای کسب اقامت و تابعیت به چند بخش تقسیم می شوند:

  • مهاجرت به کشور اروپایی یونان جهت سرمایه گذاری
  • مهاجرت به کشور اروپایی یونان جهت اشتغال
  • مهاجرت به کشور اروپایی یونان جهت تاسیس کمپانی
  • مهاجرت به کشور اروپایی یونان از طریق پناهندگی
  • مهاجرت به کشور اروپایی یونان جهت تحصیل

تایم کاری و اقامت از طریق کار در یونان

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که متقاضیان کار در جهان در نظر دارند، تایم کاری است. لازم به ذکر است که تایم کاری در کشور یونان در بالاترین سطح قرار دارد. افرادی که در این کشور می خواهند مشغول به کار شوند باید ساعاتی بیش از کارکنان در سایر کشورهای جهان در طول هفته کار کنند. در کشور یونان علاوه بر مشاغل فول تایم، مشاغل پارت تایم نیز وجود دارند. اخیرا شغل های پارت تایم طرفدار زیادی دارند. افراد زیادی مایل به مشغول به کار شدن در یونان به صورت پارت تایم می باشند. لازم به ذکر است که تعدادی از کمپانی های کشور یونان جهت جذب نیروی کار، تایم کار کمپانی خود را کاهش دادند.

شرایط کاری و اقتصادی کشور یونان مطلوب نمی باشد. افرادی که می خواهند در کشور یونان مشغول به کار شوند، باید در نظر داشته باشند که تایم کاری در این کشور از 9 صبح تا 8 شب می باشد. افراد باید 5 روز هفته را مشغول به کار شوند. به یاد داشته باشید که مردم کشور یونان حداقل 42 ساعت در هفته کار می کنند اما مردم سایر کشورهای اروپایی حداکثر 40 ساعت در هفته کار می کنند. برای مطلع شدن از شرایط مهاجرت به یونان می توانید با مشاورین موسسه سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

آیا همه برای مهاجرت کاری به یونان به ویزا نیاز دارند؟

یکی از مهمترین موضوعاتی که متقاضیان باید قبل از مهاجرت کاری به یونان در نظر داشته باشند این است که قبل از تصمیم گیری و برنامه ریزی برای سفر خود، شرایط ویزای خود را بررسی کنند تا بدانند آیا برای ورود به خاک کشور یونان و کار در این کشور نیاز به کسب ویزای کاری یونان دارند یا خیر. به طور کلی، کار در یونان و مهاجرت به این کشور برای هموطنان ایرانی در صورتی امکان پذیر خواهد بود که ویزای این کشور را کسب کنند. اکثر شهروندان کشورهای ثالث برای ورود به خاک کشور یونان از روش های مختلف، نیاز به دریافت ویزا دارند. از آنجایی که کشور یونان عضو اتحادیه اروپا و منطقه شنگن است، مهاجرت به یونان از طریق کار با دریافت ویزای شنگن امکان پذیر می باشد.

با دریافت ویزای شنگن، مهاجران می توانند در مدت زمان مشخص شده (اعتبار) ویزا، آزادانه در بین کشورهای شنگن حرکت کنند. شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس از دریافت ویزا برای مهاجرت کاری به یونان معاف هستند و برای اشتغال در این کشور نیاز به کسب مجوز خاصی ندارند؛ بلکه باید هویت خود را در یونان ثبت کنند. علاوه بر مجوز و ویزای کار، متقاضیانی که قصد اشتغال در یونان را دارند باید دو شماره رسمی و قانونی دریافت کنند.

این دو شماره عبارتند از:

  • شماره تامین اجتماعی
  • شماره مالیات

بررسی پیشنهاد کاری از سوی کارفرما در یونان

دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرما یا شرکت یونانی بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود. چراکه فرآیندی در این میان وجود دارد که بایستی کارفرما آن را طی کند. بدین معنا که در ابتدا کارفرما بایستی شغل مدنظر خود را به مدت 3 ماه از طریق روش های اطلاع رسانی جهت استخدام نیروی تبعه یونانی منتشر کند. در صورتی که چنین فردی یافت نگردید، باید همین آگهی را 3 ماه دیگر در کشورهای منطقه اتحادیه اروپا به چاپ برساند.

اگر مجددا هیچ فردی مراجعه ننمود، در این صورت کارفرما مجاز است از اتباع خارجی برای بر عهده گرفتن این شغل بهره برده و جذب نماید. در واقع این روش عملا غیر ممکن تلقی می گردد. چراکه در هر کشوری جهت جذب نیرو و استخدام نیروی کار، اولویت با اتباع بومی همان کشور یا اتحادیه اروپاست.

کار در یونان برای پناهجویان

کنوانسیون پناهندگی 1951 به پناهندگان حق کار داده است و هدف توسعه پایدار کار شایسته را برای همه ترویج می کند. با این حال، در عمل پناهندگان و پناهجویان اغلب موانع متعددی را برای دستیابی به شغل در کشورهای میزبان از جمله یونان تجربه می کنند. لذا کار در یونان برای پناهجویان اگر چه در قانون مجاز است اما در عمل با توجه به وضعیت اقتصادی و نرخ بیکاری در یونان تقریبا غیرممکن است. البته حداقل درآمد تضمین شده €200 (یورو) در ماه برای هر خانوار، به اضافه €100 (یورو) در ماه برای هر بزرگسال اضافی خانواده و €50 (یورو) در ماه برای هر فرزند اضافی خانواده اسبرای حمایت موقت از افرادی که زیر خط فقر زندگی می کنند توسط یونان اختصاص داده می شود.

چالش های اساسی کار در یونان

در کنار مزایای بی شماری که کار در یونان برای اتباع خارجی به همراه دارد، کار در این کشور دارای چالش هایی نیز می باشد. از مهمترین چالش های کار در یونان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چالش های اساسی کار در یونانتوضیحات
پیدا کردن شغلاگزچه نرخ بیکاری بونان در حال کاهش است، اما همچنان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مدرن بالا است. همچنین شرکت های یونانی هنگام استخدام مهاجران ترجیح می دهند اتباع کشورهای اروپایی را استخدام کنند.
زبان یونانییکی از اصلی ترین چالش های متقاضیان کار در یونان، یادگیری زبان این کشور است. افرادی که قصد اقامت در این کشور را دارند بهتر است زبان یونانی را یاد بگیرند. گفته می شود زبان یونانی یک زبان دشوار برای یادگیری است.
کیفیت محل اقامتاتباع خارجی باید قبل از تعهد، از ملک بازدید کنند و قدمت سازه را بررسی کنند. زیرا ممکن است به علت فرسوده بودن هزینه های غیر منتظره بازسازی را برای شما به همراه داشته باشد.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست اتباع خارجی برای کار در یونان طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

درخواست اتباع خارجی برای کار در یونان

انواع مجوز کار در یونان در 2023

متقاضیان طبق قوانین و مقررات برای مهاجرت به یونان می توانند از طریق کار در یونان اقدام نمایند. مجوز کار باید توسط مقامات برای متقاضی صادر شود. حمایت از کارمندان در کشور یونان به دو صورت مدیریت فرعی و GEO امکان پذیر می باشد. کارکنانی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این کشور مهاجرت می کنند نیازی به اخذ مجوز کار در یونان ندارند. اعتبار مجوزهای کار در این کشور برای مدت 1 سال می باشد. مجوز های کار به 3 صورت صادر می شود:

  • مجوز کار برای شغل های خاص
  • مجوز کار برای کارفرمایان ویژه
  • مجوز کار برای مناطق خاص

افرادی که قصد کار در این کشور را دارند باید در ابتدا ویزای کار یونان را دریافت نمایند. سپس می توانند اقامت و ویزای کار کشور یونان را اخذ کنند. ویزای کاری یونان اولین مجوز کاری این کشور می باشد که متقاضیان ملزم به اخذ آن هستند. لذا بایستی بررسی و دقت لازم برای اخذ آن به کار رود.

کار در یونان برای ایرانیان

یکی از گزینه های موجود برای ایرانیان خواهان مهاجرت به اروپا، فعالیت شغلی در کشور یونان می باشد. متقاضیان می توانند در این کشور مشغول به کار شده و درآمد خود را طبق استانداردهای موجود در آن افزایش دهند. کار در یونان می تواند مزایای متعددی را به متقاضیان ایرانی اعطا نماید. اما در کنار آن مسائل شایان توجه دیگری وجود دارد. متقاضیان کار در یونان بایستی عوامل متعددی را مانند نرخ بیکاری در این کشور بررسی نمایند.

کار در یونان برای ایرانیان

روند اخذ ویزای کار در یونان

اخذ ویزای کار در یونان برای متقاضیان پروسه مختص به خود را دارا می باشد. این پروسه شامل بسیاری از نکات حقوقی است که متقاضیان را به همکاری با وکلا مشتاق تر می کند. در پروسه اخذ ویزای کاری یونان متقاضیان بایستی اقدامات لازم را برای اجرای هر چه بهتر انجام دهند. متقاضیان به پشتوانه اخذ ویزای کاری این کشور قادر به کسب منابع مالی و مزایای متعدد دیگر خواهند بود. روند اخذ ویزای کاری یونان ذیلا بیان شده است.

روند اخذ ویزای کاری یونان

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری یونان

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کاری یونان، تعیین کننده شایستگی متقاضی برای اقامت در این کشور هستند. لذا بایستی دقت لازم در فراهم کردن این مدارک به کار رود. متقاضیان می توانند با همکاری مشاورین و وکلای مجرب، مدارک خود را تهیه نمایند. مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری در کشور یونان عبارت است از:

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • داشتن قرارداد با کمپانی
  • داشتن بیمه بهداشت و سلامت و درمان
  • نداشتن سابقه جرم
  • ارائه کپی گذرنامه
  • ارائه 2 الی 4 عدد عکس
  • کسب کد امنیت اجتماعی
  • کسب کد مالی
  • پرداخت مخارج و هزینه های مربوط

دریافت مجوز کار در یونان

فرد پس از ورود به کشور یونان باید ظرف مدت 1 ماه اقدامات لازم را برای دریافت اجازه کار و اجازه اقامت انجام دهند. افراد برای دریافت این گواهی می توانند به شهرداری ها و ادارات پلیس مراجعه نمایند. مجوز های اقامت در این کشور برای مدت 5 سال صادر می شود. پیشنهاد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این است که به دلیل طولانی بودن پروسه اعطاء مجوز در بدو ورود اقدامات لازم را برای دریافت اجازه کار و اقامت انجام دهید. متقاضیان باید قبل از اقدام برای دریافت مجوزها، شماره مالیاتی را از اداره مالیات این کشور دریافت نمایند.

دریافت شماره امنیت محلی از AMKA نیز ضروری می باشد. متقاضیان می توانند شماره امنیت محلی را از ادارات بیمه و ادارات خدماتی شهروندان نیز دریافت نمایند. فرد یا وکیل وی می توانند با ارسال درخواست به زبان یونانی به شهرداری های محلی فرم درخواست را دریافت نمایند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت اجازه اقامت و کار در یونان

متقاضیان برای کار در یونان باید اجازه اقامت در این کشور را نیز دریافت نمایند. جهت اخذ اجازه اقامت مدارک زیر باید ارائه شود:

  • ارائه ویزا کاری
  • دریافت فرم درخواست و تکمیل نمودن آن
  • ارائه اصل پاسپورت و ارائه کپی از تمامی صفحات پاسپورت
  • ارائه 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • فرد باید گواهی سلامت تایید شده را ارائه دهد.
  • ارائه مدارک مربوط به بیمه درمانی
  • فرد باید مدرکی را جهت اقامت در کشور یونان ارائه دهد.
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • پرداخت هزینه ها به اداره مالیات و ارائه گواهی پرداخت

بعد از تکمیل نمودن فرم درخواست یک فرم آبی به متقاضی اعطاء می شود. این فرم نشان دهنده آن است که فرد در حال حاضر مشغول به کار می باشد.

اقدامات لازم برای تمدید مجوز اقامت و کار در یونان

متقاضیان باید 2 ماه قبل از پایان یافتن اعتبار مجوز اقامت، جهت تمدید این مجوز اقدامات لازم را انجام دهند. متقاضیان برای تمدید این ویزا باید 50€ (یورو) بپردازند. افراد برای تمدید مجوز اقاما باید مدارکی را ارائه دهند.

در ادامه به مدارک لازم برای تمدید گواهی اشاره خواهیم کرد:

  • ارائه پاسپورت معتبر با مدت زمان حداقل 2 سال
  • ارائه فتوکپی از تمامی صفحات شناسنامه
  • ارائه مجوز قبلی اقامت در کشور بونان
  • درخواست فرم تمدید مجوز و تکمیل نمودن آن

موسسات کاریابی برای کار در یونان

برای کار در یونان متقاضیان می توانند از طریق کنسولگری های این کشور اقدامات لازم را انجام دهند. در ابتدا باید متقاضیان از طریق سایت های کاریابی کار فصلی که مورد علاقه شان می باشد را پیدا کنند. موسسات معتبر کاریابی در این کشور شامل موارد زیر می شوند:

  • شرکت سهامی بین المللی گرانت تورنتون
  • HVS بین المللی
  • شرکت بین المللی HVS در شهر آتن

اقامت از طریق تمکن مالی در یونان

البته باتوجه به نرخ بیکاری 19% در کشور یونان بهتر است متقاضیان به روش های دیگر اقامتی نیز فکر کنند. یکی از روش های عالی برای رسیدن به اتحادیه اروپا و زندگی در یونان گرفتن اقامت از طریق تمکن مالی می باشد. برای اقامت از طریق تمکن مالی فرد با سرمایه ای بسیار کمتر از روش های سرمایه گذاری می تواند به همراه تمام خانواده به کشور یونان مهاجرت نماید. برای گرفتن اقامت از طریق تمکن مالی سن و تحصیلات فرد مهم نیست. فرد باید مبلغی را در حساب بانکی ایران و یونان خود گذاشته تمکن مالی خود را اثبات نماید. این نوع از اقامت بعد از 8 سال مبدل به پاسپورت خواهد شد.

از نکات جالب توجه این اقامت این ست که نیاز به حضور ندارد. فرد در این روش چون از خود تمکن مالی نشان داده است حق کار در کشور یونان را ندارد. از مزایای این طرح این است که فرد می تواند تمام خانواده خود را به همراه خود ببرد. در روش تمکن مالی فرد 2 سفر باید انجام دهد.

سفرهای مورد نیاز برای اخذ اقامت از طریق تمکن مالی عبارتند از:

برنامه سفرشرح
سفر اولتوریستی، به تنهایی برای افتتاح حساب
سفر دوماقامتی، به همراه خانواده برای انگشت نگاری

ویزای کار آفرینی و کار در یونان

ویزای کار آفرینی و کار در یونان

اگر متقاضی بخواهد برای ثبت شرکت در یونان اقدام کنند باید حدودا مبلغ 300000€ (یورو) سرمایه داشته باشد. متقاضی باید یک بیزینس پلن با توجیه اقتصادی ارائه دهد. بیزینس پلن باید به زبان یونانی ترجمه شود. برای تاسیس شرکت در این کشور باید حداقل 10 کارگر در این شرکت استخدام شوند. حتما 3 نفر از این تعداد باید جزء شهروندان کشور یونان باشند.

جهت خود اشتغالی در کشور یونان متقاضی بایستی اقامت این کشور را برای مدت 12 ماه اخذ کرده باشد. وزارت امور داخلی در کشور یونان باید حتما طرح های اقتصادی ارائه شده را تایید نماید. مشخص شود که با این طرح به اقتصاد کشور یونان کمک می شود. افراد باید مبلغ 60000€ (یورو) در حساب بانکی خود پس انداز کرده باشند.

یافتن کار در یونان

برای پیدا کردن شغل در کشور یونان شما باید یک روزمه پرمحتوا و قوی ارائه دهید. مواردی که باید در رزومه کاری فرد ذکر شود شامل تجربه های کاری، مهارت ها، تخصص های فرد و تحصیلات فرد می باشد. برای یافتن شغل در این کشور فرد می تواند به سایت های معتبر کاریابی مراجعه نماید. یکی از مهم ترین مراحل در یافتن شغل این است که فرد باید برای شرکت در مصاحبه های کاری آمادگی لازم را داشته باشد. فرد باید مهارت ها و تخصص های خود را در مصاحبه های شغلی نشان دهد. یکی از نکات مهم دیگر این است که متقاضی باید به زبان انگلیسی مسلط باشد. زیرا یکی از نکات قابل توجه برای کارفرمایان تسلط به زبان انگلیسی می باشد.

روش های کاریابی در یونان عبارتند از:

روش های کاریابی در یونان

روادید و اقامت از طریق کار در یونان

برای کسب روادید کاری و اقامت از طریق کار در یونان، متقاضیان نیاز به پیشنهاد اری از یک کمپانی، اداره و یا شرکت معتبر برای مشغول به کار شدن دارند. متقاضیان می توانند برای مهاجرت به کشور یونان و ورود به خاک این کشور از روادید کاری استفاده کنند. لازم به ذکر است که نیروی کار خارجی جهت مشغول به کار شدن و کسب اقامت از طریق کار نیازی به دریافت مجوز کاری نخواهند داشت.

برای کسب روادید کاری، متقاضیان می توانند با روادید گردشگری به کشور یونان سفر کنند. پس از یافتن شغل مناسب و کارفرمای کمپانی معتبر، امور مهاجرتی خود جهت کسب اقامت از طریق کار در یونان را شروع کنند. بعد از یافتن شغل مناسب، متقاضیان باید قبل از اتمام اعتبار روادید گردشگری، به کشور خود بازگردند. برای کسب روادید کاری، امور مربوطه را انجام دهند.

ارائه رزومه برای کار در یونان

تمامی افرادی که قصد کار در یونان را دارند، هنگام درخواست باید یک رزومه کوتاه از خود ارائه دهند. رزومه کاری شما باید شرح واضحی از تجربه تحصیلی و حرفه ای شما طی چند سال اخیر باشد. علاوه بر این محتوای رزومه باید شغل مورد درخواست و با مشخصات تعیین شده توسط کارفرمای آینده مطابقت داشته باشد. البته لازم به ذکر است که بدانید رزومه باید شامل اطلاعات شخصی مانند نام کامل، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل متقاضی باشد. همچنین باید تحصیلات و آموزش شما را مشخص کند و جزئیات تجربه حرفه ای را با عناوین مشاغل قبلی و شرح وظایف انجام شده بیان کند. در رزومه متقاضیان کار در یونان می توان زبان های خارجی با اطلاع سطح دانش و مدارک کسب شد نیز باید ذکر شود. در نهایت اینکه می توان دانش رایانه و سایر دانش ها یا گواهی های تخصصی را نیز بیان کرد.

حقوق کارگر در یونان

یونان حداقل دستمزد را تعیین کرده است. هیچ کارگری در یونان نباید کمتر از این حداقل دستمزد دریافت کند. کارفرمایان در یونان که حداقل دستمزد را پرداخت نمی کنند ممکن است توسط دولت یونان مجازات شوند. حداقل دستمزد برای 40 ساعت در هفته محاسبه شده است. حداقل دستمزد فعلی در یونان €713 (یورو) در ماه در سال 2023 است. متوسط حقوق ناخالص کارگران کارخانه در تسالونیکی، یونان €17 (یورو) یا معادل نرخ ساعتی 8 یورو است. این 5% بیشتر از میانگین حقوق کارگران در یونان است. علاوه بر این، آنها به طور متوسط ​​€214 (یورو) پاداش دریافت می کنند. حقوق کارگر در یونان به صورت خلاصه به شرح زیر است:

آیتممیزان حقوق (یورو)
حداقل حقوق در یونان713€
متوسط حقوق کارگر در یونان950€

در جدول زیر به حقوق برخی از مشاغل (به صورت سالیانه) ذکر شده است:

عنوان شغلمیزان هزینه به یورو
مدیر آی تی47000€
مدیر44000€
مهندس36000€
معمار34000€
مدیریت مهندسی50000€
برنامه نویس15000€
مدیر پروژه های آی تی48000€
مهندس برق22000€
مدیر پروژه38000€
وکیل32000€

 

بدین ترتیب در نمودار زیر به بررسی حداقل درآمد در این کشور طی سال های اخیر پرداخته می شود:

حداقل درآمد در یونان به یورو

کلیات قرارداد کار در یونان

اتباع کشورهای مختلف جهان که با هدف کار وارد این کشور می شوند، حین درخواست کار در این کشور باید قرارداد کار را نیز تایید و امضا کنند. همچنین کارفرمایان در یونان باید صراحتا شرایط مادی قرارداد کار یا رابطه را به کارمندان اطلاع دهند. این شرایط به شرح زیر می باشند:

  • مشخصات کامل از طرفین قرارداد که شامل کارفرما و کارمند می شود.
  • پست یا تخصص، وضوع کار، درجه یا رده شغلی کارمند
  • مکانی که قرار است کار در آن انجام شود.
  • تاریخ شروع قرارداد کار، اگر قرارداد کار مدت معینی داشته باشد مدت آن نیز باید ذکر شود.
  • درج مدت مرخصی استحقاقی که کارمند مستحق آن است.
  • اخطاری که کارفرما و کارمند باید طبق قوانین جاری در صورت فسخ قرارداد بدهند.
  • ذکر کلیه اشکال درآمدی که کارمند مستحق آن است.
  • ساعات کار روزانه و هفتگی کارمند

علاوه بر رعایت شرایط مذکور جهت تنظیم قرارداد کار در یونان، به طور کلی قراداد کار در این کشور به چند دسته مختلف تقسیم می شود. که عبارت اند از:

انواع قرارداد کار در یونانتوضیحات
قرارداد ارائه خدمات مستقلاین نوع از قرارداد ها در یونان زمانی صادر می شود که شخص ارائه دهنده خدمات یا کار تحت کنترل کارفرما نباشد.
قرارداد کار پاره وقت یا چرخشیاین نوع قرارداد مربوط به استخدام کوتاه مدت تر از استخدام عادی در یونان است. علاوه بر این طبق قانون باید مستمر باشد و یکبار در روز ارائه شود.
قرارداد کار موقتقرارداد کار موقت در یونان زمانی وجود دارد که کارمند با رعایت شرایط و ممنوعیت های قانونی به شخص ثالث واگذار می شود.
قرارداد نمایندگیقرارداد های نمایندگی زمانی تنظیم می شوند که نماینده بر اساس دستورالعمل های کلی کارفرما عمل می کند.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین نوع قرارداد کاری در یونان را از نظر کارمندان بین المللی مشاهده فرمایید:

محبوب ترین نوع قرارداد کاری در یونان را از نظر کارمندان بین المللی

در این مقاله سعی شد اطلاعات کلی در رابطه با کار و شرایط کار در کشور یونان در اختیار متقاضیان قرار داده شود. اگر همچنان نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر دارید می توانید طی تماس با مشاوران و وکلاء مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات بیشتری را دریافت کرده. با آگاهی به کشور یونان مهاجرت نمایید.

سوالات پرتکرار در باب کار در یونان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در خصوص کار در یونان می باشیم:

  • وضعیت بازار کار در یونان چگونه است؟ میزان بیکاری و اقتصاد ناپایدار یونان تاثیر منفی بر روان مردم گذاشته است و در زندگی شخصی آنها تا حدی اختلال ایجاد کرده است. به همین دلیل قشر کارگر یونان جزو غمگین ترین و ناراضی ترین افراد در بین کشورهای اروپایی در مسائل شغلی هستند.
  • ساعات کاری در یونان به چه صورت است؟ یونانی ها به طور معمول 8 ساعت در 5 روز هفته کار می کنند. ساعت کار بین 8 صبح تا 9 شب می باشد. مردم یونان به طور متوسط 42 ساعت در هفته کار می کنند.
  • چگونه میشود ویزای کاری کشور یونان را دریافت کرد؟ شهروندان غیر اروپایی زمانی که ویزای سفر به یونان را دریافت کردند و وارد این کشور شدند ، الزاما نیازی به درخواست برای مجوز اقامت یا مجوز کار ندارند. اگر قصد اقامت بیش از 90 روز در یونان را دارید باید این ویزا قبل از ورود به کشور صادر شود.
  • آیا با داشتن ویزای توریستی میتوان در یونان مشغول به کار شد؟ با ویزای گردشگری میتوانید به یونان سفر کنید و کارفرمای خود را برای اخذ مجوز کار پیدا کنید. زمانیکه مصاحبه شغلی با کارفرما انجام شد و پذیرفته شدید باید به کشور خود بازگردید ( زیرا برای داشتن مجوز کار به ویزای کاری نیاز دارید نه ویزای توریستی) سپس منتظر میمانید تا کارفرما اقدامات لازم را برای اخذ مجوز شما انجام دهد.
5/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه برای “کار در یونان

  1. پریسا گفت:

    سلام خسته نباشید من میخواستم بگم که مهاجرت کاری به یونان شرایطش انقدر سخته؟ یکی از آشناهای من به سختی تمام رفته برای کار و نمیتونه اونجا بمونه و کار کنه شرایط کاری و فرصت های کاری خوب نیست. شما و مشاور هاتون شغلی رو میدونید که مورد نیاز یونان باشه و به خاظر اون تخصص یا مهارت کسی رو قبول کنن؟

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما برای کار در یونان بایستی از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید. مثل کشور آلمان و اتریش ویزای کاری صادر نمی کنه در خصوص مشاوره می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. تارا رضایی گفت:

    سلام وقت بخیر – من ۴۴ سالمه – پزشک هستم
    در خصوص کار در یونان سوال داشتم
    پروسه ویزای کاری برا پزشکا به چه صورت هستش
    ویزای همراه همزمان داره
    من متاهلم و ۲ فرزند دارم
    ممنون میشم در خصوص کار در یونان راهنماییم کنید

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص کار در یونان بایستی از کارفرمایی پیشنهاد کاری داشته باشید. و بایستی لیست مشاغل رو بررسی کنید. در خصوص مشاوره در باب مهاجرت کاری به یونان با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *