مهاجرت تحصیلی بلژیک

اقامت بلژیک از طریق تحصیل

اقامت بلژیک از طریق تحصیل

بلژیک از سیستم آموزشی مناسب و با کیفیتی برخوردار است. اخذ اقامت بلژیک از طریق تحصیل متقاضیان زیادی از سراسر جهان به خود اختصاص داده است. این کشور در غرب اروپا واقع گردیده و یکی از از اصلی ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بشمار می رود. مردم در شمال کشور بلژیک به زبان هلندی و در جنوب و والونیا به زبان فرانسوی صحبت می نمایند. به طور کلی مردم این کشور از مهارت زبان های هلندی، فرانسوی و آلمانی برخوردار هستند.

شرایط اقتصادی در این کشور بسیار مناسب است. مردم در این کشور از سطح زندگی بالایی برخوردار هستند. اگر چه مهاجرت به این کشور به روش های مختلفی امکان پذیر است. اما اخذ اقامت این کشور از طریق تحصیل یکی از آسانترین روش های مهاجرتی است که پس از اخذ دعوتنامه تحصیلی میسر می گردد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت یکی از موفق ترین مجموعه های حقوقی در زمینه مهاجرت در کشور است که در این خصوص راهنمای شما خواهد بود.

اقامت تحصیلی بلژیک

تدریس در دانشگاه های این کشور به زبان های هلندی، فرانسوی و انگلیسی است. اما اکثر برنامه ها در مقطع کارشناسی به زبان های فرانسوی و هلندی ارائه می گردد. معمولاً دانشجویانی که قصد یادگیری زبان های ذکر شده را دارند، تحصیل در این کشور را انتخاب می نمایند. تحصیل در این کشور رایگان نیست، اما طبق بررسی های انجام شده، هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی همچون انگلستان بسیار مقرون به صرفه و مناسب است. دانشگاه های این کشور از امکانات بسیار مناسبی در اختیار دانشجویان قرار می دهد. سیستم آموزشی این کشور از متدهای آموزشی کشور انگلستان پیروی می نماید.

اقامت بلژیک از طریق تحصیل در مدارس

تحصیل در مدارس این کشور به 3 بخش پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه تقسیم شده است. تحصیل در پیش دبستانی رایگان است. والدین می توانند فرزندان خود را از سن 2 الی 3 سالگی در این مقطع ثبت نام نمایند. اگر چه تحصیل در مقطع پیش دبستانی اختیاری است، اما بیش از 90% کودکان در این مقطع مشغول به تحصیل هستند. اما تحصیل در مقطع ابتدایی تا پایان متوسطه در این کشور اجباری است. کودکان می باید از سن 6 سالگی وارد مدارس این کشور شوند. تدریس در مدارس رایگان است و زبان فرانسوی به عنوان زبان دوم به دانش آموزان آموزش داده می شود. مقطع ابتدایی به مدت 6 سال طول خواهد کشید. دانش آموزان از سن 12 سالگی وارد مقطع دبیرستان خواهند شد.

مقطع متوسطه در این کشور خود به 4 بخش تقسیم می گردد که عبارتند از:

  • آموزش متوسطه عمومی
  • آموزش متوسطه فنی و حرفه ای
  • آموزش متوسطه حرفه ای
  • آموزش متوسطه هنر

از این رو متقاضیان بسیاری روش تحصیلی را برای مهاجرت به این کشور انتخاب می کنند که در نمودار زیر به تفسیر درآمده است:

میانگین تعداد متقاضیان تحصیلی در بلژیک

اخذ اقامت بلژیک از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی

همانطور که در بخش مقدمه بیان نمودیم، دانشگاه های این کشور از اعتبار بالایی در میان کشورهای جهان برخوردار هستند. دانشگاه های این کشور دانشجویان بین المللی بسیاری را هر ساله پذیرش می نمایند. تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور به مدت 3 سال است و دانشجویان در طی این دوره ملزم به گذراندن 180 واحد درسی هستند. دانشگاه های پزشکی و مهندسی جهت پذیرش دانشجو آزمون ورودی اخذ می نمایند و دانشجویان با کسب نمره قبولی امکان ادامه تحصیل در این رشته ها را خواهند داشت.

تحصیل در دانشگاه های این کشور برخلاف مدارس این کشور رایگان نیست و دانشجویان می باید شهریه پرداخت نمایند. البته هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور ارزان است. متوسط هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی حدود 2000€ الی 5000€ (یورو) است. اما اکثر برنامه ها در این مقطع به زبان فرانسوی ارائه می گردد و دانشجویان تنها در برخی از رشته ها امکان ادامه تحصیل به زبان های انگلیسی و هلندی را دارند.

اخذ اقامت بلژیک از طریق تحصیل کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور در مقایسه با مقطع کارشناسی متقاضیان بیشتری دارد، زیرا اکثر برنامه ها در این دوره به زبان انگلیسی ارائه می گردد و با توجه به کیفیت بالای آموزشی در دانشگاه های این کشور دانشجویان بین المللی زیادی درصدد اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور هستند. دانشجویان برای تحصیل به زبان انگلیسی می باید دارای مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5 باشند.

اخذ پذیرش جهت تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک براحتی امکان پذیر است. برخلاف مقطع کارشناسی با آزمون ورودی همراه نیست. دانشجویان با ارائه مدارک زیر می توانند نسبت به اخذ پذیرش تحصیلی در این کشور اقدام نمایند:

  • مدارک تحصیلی پیشین به همراه ریز نمرات آن ها
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی
  • توصیه نامه از اساتید دوره های قبلی
  • برخورداری از تمکن مالی برای تأمین هزینه تحصیل و زندگی در این کشور

ناگفته نماند متد آموزشی در این دوره به صورت دانشجو محور است و دانشجویان خود می باید به تحقیق و جستجو بپردازند. در این زمینه معرفی دانشگاه های بلژیک نیز می تواند کمک شایانی به داوطلبان مهاجرت تحصیلی بلژیک داشته باشد.

بهترین دانشگاه های این کشور از این قرارند:

  • دانشگاه کاتولیک لون
  • دانشگاه خنت
  • دانشگاه کاتولیک لوون
  • دانشگاه وریج بروکسل
  • دانشگاه آزاد بروکسل
  • دانشگاه آنتورپ
  • دانشگاه لی یژ
  • دانشگاه مون

اخذ اقامت بلژیک از طریق تحصیل کارشناسی ارشد

تحصیل مقطع دکتری در بلژیک

پذیرش در مقطع دکترا از طریق استاد راهنما امکان پذیر است. دانشجویان می توانند از طریق مشاهده فعالیت های علمی و پژوهشی اساتید دانشگاه های این کشور و ارسال رزومه و مصاحبه با آنان استاد راهنمائی را برگزینند. البته در برخی موارد موقعیت های تحصیل دکترا در دانشگاه های مختلف این کشور معرفی می شود. دانشجویان می توانند با ارسال درخواست پذیرش خود نسبت به تحصیل در این مقطع اقدام نمایند. هزینه فرم های درخواست پذیرش در مقطع دکترا در این کشور حدود 50€ الی 100€ (یورو) هزینه دارد. دانشجویان به هنگام تکمیل این فرم می باید نهایت دقت خود را بنمایند.

امکان اخذ بورسیه تحصیلی در این دوره نسبت به 2 دوره قبلی بیشتر است. معمولاً دانشجویانی که از رزومه های قوی برخوردار هستند، شانس بیشتری برای تحصیل رایگان در این کشور خواهند داشت. دانشگاه های این کشور دوره های فوق دکترا را نیز ارائه می نمایند، اما در پایان این دوره مدرکی مبنی بر گذراندن دوره فوق دکترا به دانشجویان تعلق نمی گیرد.

بورسیه های تحصیلی بلژیک

همانطور که بیان نمودیم تحصیل در این کشور رایگان نیست. معمولاً اکثر دانشجویان جهت کاهش هزینه های خود درصدد اخذ بورسیه تحصیلی بلژیک هستند. دانشگاه های این کشور بورسیه های متعددی را ارائه می نماید که برخی از آن ها در جدول زیر نشان داده شده است:

بورسیه های تحصیلی بلژیکتوضیحات
بورسیه های دولتی و منطقه ایاین بورسیه ها از سوی دولت و منطقه فلاندرز بلژیک به دانشجویان ارائه می گردد.
بورسیه های دانشگاهیاین بورسیه ها توسط دانشگاه های این کشور به دانشجویان ارائه داده می شود.
بورسیه های تحصیلی آرساین بورسیه ها متعلق به دانشجویان بین المللی می باشد.

لازم بذکر است دانشجویان در این کشور مجاز به انجام کار ضمن تحصیل هستند. البته با توجه به مقطع تحصیلی دانشجویان میزان ساعات کاری به صورت محدود به شرح زیر است:

  •  مقطع کارشناسی 10 ساعت در هفته
  • مقطع کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته
  • مقطع دکتری 30 ساعت در هفته

مشاورین و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در نظر دارند تا با معرفی شرایط تحصیل در دانشگاه های مختلف جهان، دانشجویان عزیز را در انتخاب بهترین گزینه تحصیلی یاری نمایند. دانشجویان عزیز می توانید در زمینه شرایط کار پس از تحصیل در بلژیک از مشاوره های مفید این مجموعه بهره مند گردید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *