مهاجرت به کشور آلمان

اقامت آلمان از طریق پناهندگی

اقامت آلمان از طریق پناهندگی

اقامت آلمان از طریق پناهندگی به عنوان راه مهاجرتی مورد پیشنهاد هیچ شخص یا سازمان حقوقی معتبر نیست و از سایر طرق غیر قانونی می باشد. شخص پناهجو خطرات و مشکلات زیادی در طول این مسیر پیش رو دارد. از این رو، شایسته است جهت مهاجرت به آلمان روش دیگری را در پیش گیرد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تلاش است تا در این زمینه مطالبی را در اختیار شما قرار دهد. بنابراین با تکیه بر وجود مشکلات و خطرات این روش،‌ تصمیم بگیرید. ما با در اختیار نهادن وکلای متخصص در این زمینه شما را نسبت به آگاهی از کلیه جوانب رهنمون می‌ سازیم. این مقاله طرفا در باب راهنمایی شما نگارش شده است و خدماتی در این باب ارائه نمی گردد.

بررسی اقامت آلمان از طریق پناهندگی

اقامت آلمان از طریق پناهندگی شرایط بسیار ویژه‌ ای دارد. این نوع مهاجرت از هر لحاظ متفاوت با دیگر روش‌ ها است. پناهنده شخصی است که از طرق مختلف در کشورش مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. تبعیض نژادی، عقاید سیاسی، نوع ملیت و یا عضویت در نوعی گروه اجتماعی از جمله آنها است. شخص پناهنده می‌ باید یکی از دلایل فوق را جهت اخذ اقامت پناهندگی اثبات نماید.

یکی از مشکلاتی که در هنگام اقامت در کمپ پناهندگی به وجود می‌ آید. از این رو وجود فرهنگ‌ ها و ملیت‌ های گوناگون است. زندگی در این شرایط بسیار دشوار است. افراد از هر نژاد و فرهنگی در کمپ دور هم جمع می‌ گردند. بدین ترتیب می‌ باید برای مدتی در کنار یکدیگر زندگی کنند. از طرفی، درست است زندگی اجباری در کمپ به طور موقت می‌ باشد اما زمان مشخصی ندارد.

به طور دقیق مشخص نمی‌ گردد که چه زمانی درخواست پناهندگی پناهجوها به تایید می‌ رسد. این مدت زمان به چندین سال کشیده می‌ شود. پس اگر این راه را انتخاب می‌ نمایید، منتظر مشکلات، اتفاقات و شرایط طاقت‌ فرسایی بسیاری باشید. اگرچه جهت مهاجرت به آلمان روش‌ های مختلفی هست. اما همچنان این روش، روش انتخابی بسیاری افراد است. به طور کلی لطمه‌ های زیادی به پناهجویان از لحاظ روحی و روانی وارد می‌‌ گردد. شایسته است در تصمیم خود تجدیدنظر بفرمایید.

پروسه پناهندگی در آلمان

اقامت آلمان از طریق پناهندگی در 2 مرحله صورت می‌ گیرد. افرادی که قصد پناهندگی دارند باید از این روش ها اقدام کنند. در اینجا به شرح آنها می‌ پردازیم:

  • مرحله اول: درخواست پناهندگی و اخذ اطلاعات
  • مرحله دوم: تشکیل پرونده و استقرار پناهندگی

مرحله اول اقامت آلمان از طریق پناهندگی

در این مرحله، پناهجو می‌ باید به صورت موقت اسکان داده شود. برای این منظور اقامتگاهی برای وی در نظر گرفته می‌ شود که شرایط خاصی در آنها حاکم است. این اقامتگاه‌‌ ها ساختمان‌ های عظیم و بزرگی هستند که در اطراف آنها حفاظ کشیده شده است.

امکاناتی از قبیل ایستگاه پلیس، سالن‌ های خواب و غذاخوری و غیره نیز در آنها وجود دارد. هر پناهجو می‌ تواند فضایی در حدود 5.6 مترمربع به عنوان حریم شخصی‌ در اختیار داشته باشد. از بدو ورود به این اقامتگاه‌ ها، اثر انگشت و عکس پناهجو جمع آوری و به صورت سیستمی ثبت می‌ گردد. این اطلاعات به‌ سازمان فدرال جنایی آلمان ارسال می‌ گردد تا معلوم شود پناهجو درخواست پناهندگی به‌ کشور دیگری ارائه نموده یا خیر.

قدم بعدی در این مرحله،‌ سوالات مختلفی است که از پناهجو درمورد دلیل مهاجرت وی پرسیده می‌ شود. پرسیدن این سوالات از پناهجویان توسط اداره مهاجرت و پناهندگی کشور آلمان انجام می‌ گیرد. اگر پناهجو به زبان آلمانی مسلط نباشد و قادر به صحبت نباشد، مترجم برای او در نظر می‌ گیرند. در آخرین قدم، مصاحبه‌ های انجام شده مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در مورد آنها تصمیم‌ گیری شود. این تصمیم که آیا پرونده پناهندگی برای شخص پناهجو تشکیل گردد یا خیر.

مرحله اول اقامت آلمان از طریق پناهندگی

مرحله دوم اقامت آلمان از طریق پناهندگی

در این مرحله از پناهندگی، پرونده درخواست پناهندگی برای متقاضی تشکیل می‌ گردد. نوعی سیستم کامپیوتری در این بین وجود دارد که ایالت پناهندگی را برای متقاضی مشخص می‌ نماید. بدین معنا که اینکه پناهجو در چه شهر یا ایالتی از آلمان به طور دائم مستقر گردد، توسط این سیستم کامپیوتری تعیین می‌ گردد. ارائه محل پناهندگی برای متقاضیان به صورت گروهی است.

یعنی آنها پس از تایید پرونده‌ می‌ باید تا ابد به صورت گروهی در ایالت مورد نظر زندگی نمایند. اکثر پناهجویان تمایل دارند به شهری یا ایالتی فرستاده شوند که دوستان یا خویشاوندان آنها در آنجا زندگی می‌ کنند. چنانچه سن متقاضی کمتر از سن قانونی باشد یا همسرش در آن ایالت زندگی کند، می‌ تواند چنین درخواستی کند. در این صورت به طور حتم با درخواست وی موافقت می‌ گردد.

سایر پناهندگان می‌ باید تابع ایالتی باشند که سیستم برای آنها تعیین می‌‌ نماید. به تازگی دولت آلمان قانون جدیدی را در مورد پناهندگان اجرایی نموده است. اینکه آنها می‌ توانند به طور کلی به همه ایالات و شهرهای آلمان سفر کنند. در صورتی که تا پیش از این، صرفا حق سفر در محدوده سکونت را دارا بودند. پناهندگان حق فعالیت شغلی دارند. به اشخاص بیکار در آلمان 352€ (یورو) پرداخت می‌ گردد که محدود به مدت 15 ماه است.

مدت رسیدگی به‌ درخواست پناهندگی آلمان

به طور قانونی مدت زمان رسیدگی به درخواست پناهندگی پناهجویان 3 ماه می‌ باشد. معمولا این مدت زمان به بیش از 3 ماه هم افزایش می‌ یابد. حتی ممکن است مدت زمان 1 سال هم برای این پروسه در نظر گرفته می‌ شود. این اختلالات زمانی دلیل مشخصی دارد. مسئولان انجام این کار، دلیل آن را افزایش پرونده‌ های درخواست پناهندگی می‌ دانند. به گفته آنان، شمار افراد جهت اقامت آلمان از طریق پناهندگی هر روزه در حال افزایش است.

این مساله موجب اختلالات زمانی جهت انجام امور اداری پناهندگی می‌ گردد. نتیجه درخواست پناهندگی متقاضی از سوی اداره مهاجرت کتبا به او ابلاغ می‌ گردد. در انتها پس از اعلام نتیجه، مجددا پرونده وی مورد بررسی قرار می‌ گیرد. همچنین می توانید مقاله اقامت آلمان را از طریق لینک مذکور مطالعه بفرمائید.

وضعیت و حقوق پناهندگان در آلمان

اگر به دلایل سیاسی یا بشردوستانه به آلمان فرار کرده اید و می خواهید در اینجا بمانید، می توانید درخواست پناهندگی بدهید. اگر درخواست پناهندگی شما پذیرفته شود، اجازه اقامت برای شما صادر خواهد شد. در آلمان 3 شکل اصلی حمایت از پناهندگان وجود دارد:

وضعیت پناهندگی در آلمانپناهجویان به رسمیت شناخته شده مستحق داشتن “سند سفر پناهندگان” (“GFK-pass”) هستند. برای سفر به خارج از کشور می توانید از این پاسپورت استفاده کنید. با این حال، اجازه ندارید به کشور خود بروید، زیرا ممکن است اجازه اقامت آلمان خود را از دست بدهید. به عنوان یک فرد مستحق پناهندگی، از حقوق زیر نیز برخوردار هستید:

  • می توانید همسر و فرزندان خردسال خود را به آلمان بیاورید. به عنوان یک خردسال مجرد، می توانید والدین خود را به آلمان بیاورید.
  • شما مجاز به کار هستید. اگر شغل ندارید، کمک هزینه بیکاری یا کمک اجتماعی دریافت خواهید کرد. مرکز کار به شما کمک می کند تا شغل پیدا کنید.
  • شما حق دریافت کمک هزینه فرزند و والدین را دارید.
  • شما مجاز به شرکت در دوره ادغام هستید.
  • شما می توانید مطالعه کنید یا در برنامه های آموزش حرفه ای در آلمان شرکت کنید.

قانون جدید شرایط پناهندگی در آلمان

در سال 2023 آخرین قوانین پناهندگی در کشور آلمان در این مقاله قابل بررسی است. از آنجایی که هر ساله بر تعداد پناهندگان اضافه می‌ گردد، لذا قوانین جدیدی توسط دولت آلمان به تصویب رسیده است. آلمان مجبور به اعمال سخت‌ گیری‌ های در این زمینه شده است که اخذ موافقت با پناهندگی را دشوار می‌سازد. در همین راستا بسیاری از پرونده‌ های پناهندگی توسط اداره مهاجرت آلمان دیپورت اعلام شده‌اند.

در گذشته، پناهنده در صورت دیپورت، به مدت 3 ماه فرصت داشت کشور آلمان را ترک نماید. اما اکنون با تصویب قانون جدید، پس از دیپورت می‌ باید سریعا کشور را ترک نماید. متقاضانی که موفق به اخذ پناهندگی شده‌اند اما هنوز بی‌ خطر بودنشان به دولت آلمان ثابت نگردیده است، شرایط دیگری دارند. جهت اثبات این امر، نوعی ردیاب الکترونیکی به مچ پای آنان وصل می‌ گردد تا کاملا مورد بررسی قرار گیرند.

اکنون با توجه به مطالب گفته شده، در این مقاله آگاهی‌ های لازم درخصوص اقامت آلمان از طریق پناهندگی را اخذ نموده‌اید. مشخص گردید که چه خطرات و مشکلاتی در این راه، پیش رو دارید که به صلاح شما نمی‌ باشد. به همین دلیل اکیدا توصیه می‌نماییم جهت مهاجرت به آلمان از گزینه پناهندگی صرف‌ نظر نمایید. راه های مهاجرت به آلمان متعدد است. هزینه زندگی در آلمان نیز باید به طور کامل بررسی شود. شما می‌ توانید گزینه‌ های دیگر را که کاملا قانونی و مناسب هستند انتخاب کنید. در این راستا و اخذ اطلاعات در مورد راه های قانونی می توانید با مراجعه به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با انجام مشاوره در این مسیسر به صورت قانونی اقدام نمائید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *