مهاجرت تحصیلی آلمان

اقامت آلمان از طریق تحصیل

اقامت آلمان از طریق تحصیل

در این نگارش به بررسی مبحث اقامت آلمان از طریق تحصیل که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است، خواهیم پرداخت. شرایط و ویژگی های اقامت آلمان از طریق تحصیل چیست و چطور می توان این اقامت را به دست آورد؟ چراکه سطح بالای علمی و مطلوبترین کیفیت آموزشی به کشور آلمان اختصاص دارد. با تحصیل در آلمان به راحتی می‌ توانید اقامت این کشور را دریافت کنید. در ادامه مقاله جهت کسب اطلاعات بیشتر، ما را همراهی بفرمایید.

اقامت آلمان پس از تحصیل

پس از اتمام تحصیلات خود در آلمان، دانشجویان می توانند برای جستجوی کار بر اساس صلاحیت خود از دانشگاه های آلمان، درخواست اقامت 18 ماهه و دریافت کنند. به محض اینکه یک دانشجو یک پیشنهاد شغلی دریافت می کند، می تواند برای بخش بعدی اقامت خود برای مجوز اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهد. دانشجویان می ‌توانند اجازه اقامت دریافت کنند، حتی اگر پیشنهاد شغلی برای یک کار پاره ‌وقت دریافت کنند، مشروط بر اینکه حقوق مورد انتظار تضمین کننده تمام هزینه زندگی باشد. اگر دانشجویی بخواهد در آلمان بماند و مقیم دائم شود، می ‌تواند 2 سال پس از دریافت مجوز اقامت دائم یا کارت آبی اتحادیه اروپا برای «اجازه اقامت» اقدام کند. مدرک دانشگاهی مناسب برای کسب یک شغل پر درآمد در آلمان بسیار ضروری است.

برای یک کارگر بین المللی که به دنبال کار در آلمان است، بخش های عمده ای که باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • فناوری اطلاعات
  • ماشین آلات
  • منسوجات
  • مهندسی
  • الکترونیک
  • مواد شیمیایی
  • ماشین آلات
  • کشتی سازی
  • وسایل نقلیه
  • مواد غذایی و نوشیدنی

زمینه های رشد اخیر در آلمان شامل صنعت خودرو، محصولات تولیدی با فناوری پیشرفته، مخابرات، بانکداری و گردشگری است. به عنوان یک دانشجو با ویزای دانشجویی آلمان، اگر می خواهید پس از اتمام دوره خود در آلمان بمانید، باید اجازه اقامت دائم آلمان را دریافت کنید، که در زبان آلمانی به آن اجازه اقامت یا Niederlassungserlaubnis نیز می گویند.

بررسی اقامت آلمان از طریق تحصیل

هزینه های تحصیلی سطح پایین در کشور آلمان دانشجوهای بسیاری به سمت دانشگاه های خود جذب می‌کند. از این رو یکی از گزینه‌ های بسیار عالی جهت اخذ اقامت، می تواند اقامت آلمان از طریق تحصیل باشد. در سال 2014 میلادی، قانون تحصیل رایگان دانشجویان مقطع کارشناسی در کلیه دانشگاه‌های دولتی آلمان اجرایی شد. اما در پاییز 2017 میلادی ایالت بادن ووتمبرگ، قانون اخذ شهریه از دانشجوهای غیر اتحادیه اروپا را مجددا اجرایی نمود. پیش‌ بینی می‌ شود سایر ایالات نیز از این قانون پیروی نمایند. بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارید، در اولین فرصت اقدام نمایید. زیرا قوانین کشورها مدام در حال تغییر و تحول است.

اقامت آلمان از طریق تحصیل و هزینه تحصیل

همان‌طور که گفتیم در سال 2014 میلادی، قانون تحصیل رایگان دانشجویان مقطع کارشناسی در کلیه دانشگاه‌ های دولتی آلمان اعمال گردید. اکنون نیز همین قانون در حال اجرا است و شامل هر دو گروه دانشجویان داخلی و خارجی می‌ گردد. تنها مبلغ ناچیزی جهت انجام امور اداری در هر ترم از دانشجویان اخذ می‌گردد. البته این قانون ممکن است همیشه پابرجا نباشد و تغییر کند. چرا که کلیه قوانین حاکم بر کشورهای دنیا، همیشه و همواره در حال تغییر هستند. آلمان از لحاظ رتبه‌ بندی در زمینه محبوبیت از سوی دانشجویان دنیا، رتبه سوم جهانی را دارا است. این در حالی است که کشورهای آمریکا، انگلستان و استرالیا به ترتیب در رتبه های اول و دوم و سوم را دارند.

همان‌ طور که اشاره کردیم با وجود تحصیل رایگان مقطع کارشناسی دانشگا‌ه های دولتی، هزینه ناچیزی از دانشجویان اخذ می‌گردد. این هزینه به انجام امور اداری متقاضی جهت تحصیل در دانشگاه، مانند ثبت نام و غیره اختصاص دارد. به طور معمول این مبلغ در حدود 250€ (یورو) است. اما این مبلغ نسبت به این که دانشجو چه دانشگاهی را جهت تحصیل انتخاب می‌نماید، متغیر است.

همچنین هزینه زندگی در این کشور در نمودار زیر بیان گردیده است:

هزینه های اصلی زندگی در آلمان

دانشگاه‌ های آلمان اکثرا دولتی یا عمومی می‌ باشند و در برخی مقاطع تحصیلی رایگان هستند. دانشگاه‌ های خصوصی و موسسات با دریافت شهریه از دانشجویان، بودجه سالانه خود را تامین می‌ نمایند. مبلغ شهریه دریافتی از دانشجویان، توسط خود دانشگاه‌‌ ها تعیین و مشخص می‌گردد.

اقامت آلمان از طریق تحصیل و کمک ‌‌هزینه تحصیلی

کمک هزینه تحصیلی در آلمان شامل هر 2 گروه دانشجویان داخلی و بین‌ المللی می‌ گردد. آنها می‌ توانند جهت تسهیل در روند ادامه تحصیل خود از این کمک‌ هزینه‌ ها استفاده نمایند. اعطاء کمک هزینه دانشجویی شرایطی دارد که باید دانشجو آن شرایط را دارا باشد. کمک هزینه به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که سن آنها کمتر از 30 سال باشد. سن دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌ باید کمتر از 35 سال باشد. البته ممکن است با توجه به شرایط، استثنا هم وجود داشته باشد.

کمک هزینه‌ هایی اعطایی به دانشجویان در 2 بخش از سوی دانشگاه ارائه می‌ گردد:

  • بخش اول به صورت کمک هزینه دولتی برای دانشجو در نظر گرفته می‌ شود.
  • بخش دوم کمک هزینه نیز به صورت تسهیلات بدون بهره ارائه می‌ گردد.

اقساط مورد نظر می باید در حداکثر زمان مختص دوره توسط دانشجو بازپرداخت گردد. به طور کلی، دانشجویان می‌توانند با تحصیل در دانشگاه‌ های آلمان از کمک‌ هزینه ها بهره بگیرند. سپس با پایان دوره فارغ التحصیلی خود، نسبت به اخذ اقامت آلمان از طریق تحصیل اقدامات لازم را به عمل بیاورند. همچنین می توانید مقاله ویزای کار آلمان را از طریق لینک مذکور مطالعه بفرمائید.

اقامت آلمان از طریق تحصیل و هزینه ها

چنانچه دانشجو مقطع کارشناسی ارشد را به صورت پیوسته بگذراند، هزینه تحصیل وی رایگان محسوب می‌ گردد. البته همان‌ طور که پیش‌ تر گفته شد مبلغ بسیار کمی بابت هزینه‌ های ثبت‌نام و سایر از دانشجو دریافت می‌ گردد. اما در مورد تحصیل مقطع کارشناسی ارشد به صورت ناپیوسته شرایط متفاوت است. چنانچه دانشجو مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه دیگری گرفته باشد جهت تحصیل در دانشگاهی دیگر، می‌ باید هزینه پرداخت نماید.

این هزینه به نوع دانشگاه انتخابی بستگی دارد. میانگین هزینه ها به شرح زیر است:

دانشگاهشهریه به یورو
دولتی20000€
خصوصی30000€

تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌ های آلمان متفاوت از دیگر مقاطع است. تحصیل در این مقطع به خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه بستگی ندارد. مقطع PHD در کلیه دانشگاه‌ های آلمان و حداقل 6 ترم اول تحصیلی رایگان می‌ باشد. البته پرداخت هزینه‌ های بسیار کم جهت امور ثبت نام و سایر در کلیه مقاطع انجام می‌ گردد. در مقطع PHD نیز مبلغ مذکور از دانشجویان دوره‌‌ های تحصیلی رایگان دریافت می‌شود. این مبلغ در حدود 250€ (یورو) در هر ترم است.

اقامت آلمان از طریق تحصیل و هزینه ها

انواع ویزای تحصیلی در آلمان

همه می‌ دانیم که دانشجو جهت تحصیل در آلمان یا سایر کشورها به اخذ ویزای تحصیلی نیاز دارد. آلمان نیز به عنوان یک کشور اتحادیه اروپا از این قاعده مستثنا نیست. انواع ویزای تحصیلی در آلمان به شرح زیر می باشد:

  • ویزای متقاضی دانشجو
  • ویزای دانشجویی نوع D
  • ویزای دوره زبان

چنانچه در هیچ‌یک از دانشگاه‌ های کشور آلمان پذیرش نشده‌ اید، اخذ این ویزا برای ورود به خاک آلمان مورد نیاز است. ویزای متقاضی دانشجو برای شما گزینه خوبی به شمار می‌ رود. این ویزا به صورت چند ماهه صادر می‌ گردد. به این صورت که اقامتی 3 ماهه را اخذ می‌ نمایید که می‌ توانید تا 6 ماه آن را تمدید کنید. در صورتی که دانشجو در دوره فاندیشن از سوی یکی از دانشگاه‌ های آلمان پذیرفته شده باشد، می‌ تواند از ویزای دانشجویی نوع D استفاده نماید. اعتبار این نوع ویزا 3 ماهه بوده و از معروف‌ ترین ویزاهای دانشجویی به شمار می‌ رود.

مراحل درخواست ویزای تحصیلی آلمان

متقاضیان می‌ بایست جهت درخواست ویزا به سفارت یا کنسولگری آلمان واقع در کشور خود مراجعه نمایند. اما قبل از آن می‌ بایست به وب‌ سایت سفارت مراجعه نموده و تاریخ‌ های موجود را به دقت بررسی نمایید. سپس تاریخی را به عنوان روز مصاحبه جهت اخذ ویزا انتخاب نمایید. کلیه متقاضیان ایرانی می‌‌ باید درخواست جهت وقت سفارت را حداقل به‌ مدت 18 ماه پیش از ورود به خاک آلمان ارائه نمایند. مدارک ارائه شده توسط دانشجو در روز مصاحبه، توسط سفارت به دانشگاه انتخابی دانشجو جهت مراحل تایید ارسال می‌ گردد. سپس به سفارت یا کنسولگری کشور آلمان در کشور خود عودت می‌ گردد.

شما می‌ توانید جهت مهاجرت به آلمان و اخذ اقامت آلمان از طریق تحصیل با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید. قبل از هر اقدامی باید با قوانین تحصیل در آلمان آشنا شوید. در این زمینه باید با هزینه زندگی در آلمان نیز آشنایی پیدا کنید. تحصیل در آلمان بهترین راه مهاجرت برای شما است. زیرا می‌ توانید از کمک‌ هزینه‌ های مختص تحصیل استفاده نموده و مقرون به صرفه ادامه تحصیل دهید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *